Klachten Euriborhypotheek ongegrond verklaard door Ombudsman

Logo ABN AMRO

De financiële Ombudsman, het Kifid, heeft de klachten over de verhoging van de renteopslag op de Euriborhypotheek ongegrond verklaard.

Op 1 juni 2012 heeft ABN AMRO de opslag op de Euriborhypotheek verhoogd, omdat geld lenen, ook voor de bank, duurder is geworden. De verhoging heeft tot vragen en klachten geleid bij een aantal klanten van de bank. Enkele individuele klanten hebben de Ombudsman gevraagd naar de verhoging te kijken.

De Ombudsman vindt dat de bank op grond van de tussen partijen gesloten overeenkomst bevoegd is de opslag te verhogen en dat de bank daarbij marktconform handelt.

Overige klachten ingetrokken
De overgebleven klachten zijn eerder dit najaar ingetrokken, omdat ABN AMRO voor 700 van de in totaal 6600 klanten de verhoging heeft teruggedraaid. In een aantal gevallen werd in de offerte de uitdrukking ‘vaste opslag’ gebruikt. Hoewel in de voorwaarden ook wordt uitgelegd dat de bank het recht voorbehoudt de opslag te wijzigen, heeft de term 'vaste opslag' bij sommige klanten tot verwarring heeft geleid. Ook zijn er uitzonderingssituaties waar er met klanten individuele afspraken zijn gemaakt over de opslag. In die gevallen is inmiddels de verhoging ongedaan gemaakt. Voor de overige klanten blijft de verhoging van kracht.

In september heeft een rechter ook in het voordeel van ABN AMRO geoordeeld in een kort geding dat een klant had aangespannen naar aanleiding van de verhoging van de opslag.

Klanten met een Euriborhypotheek betalen bij ABN AMRO op dit moment, inclusief verhoogde opslag, gemiddeld 2,3% rente. De Euriborhypotheek van ABN AMRO is hiermee een van de goedkoopsten in de markt.