Innovatieve betaalpas in 2013

Logo ABN AMRO

Contactloos afrekenen: De verwachting is dat deze manier van betalen ervoor zorgt dat de kleine bedragen steeds minder met contant geld worden afgerekend. Dat past in het streven van banken en winkeliers naar een veiliger en efficiënter betalingsverkeer.

ABN AMRO heeft succesvolle proeven gedaan met contactloos betalen. Gijs Schreuder, directeur particulier betalingsverkeer van ABN AMRO: 'Consumenten en winkeliers waarderen het gemak en de snelheid van deze manier van betalen enorm. Er is behoefte aan betaalproducten die gemak en efficiëntie bevorderen.' Ondanks de forse groei van het aantal pinbetalingen in de afgelopen jaren vindt nog steeds 63 procent van alle betalingen aan de toonbank met contant geld plaats.

Contactloze pas

De bestaande betaalpassen van klanten van de bank worden vanaf medio 2013 gefaseerd vervangen door een nieuwe betaalpas. Begin volgend jaar volgen de eerste betaalautomaten in Nederland die contactloze betalingen accepteren. Gebruikers kunnen contactloos betalen met een limiet van 100 EUR. Daarna moet de gebruiker weer pinnen en zich identificeren met zijn pincode. In het geval van fraude of diefstal kan de schade dus niet hoger oplopen dan de gelimiteerde 100 EUR. Wie geen gebruik wil maken van het contactloos betalen, kan de functionaliteit uitzetten.

Betalen met mobiele telefoon

Gijs Schreuder: "Betalen met een contactloze pas maakt gebruik van vergelijkbare techniek als betalen met de mobiele telefoon. De ervaringen die wij opdoen met de contactloze pas zijn daarom belangrijk voor de ontwikkeling van betalen met de smartphone. We verwachten dat later in 2013 betalen met mobiele telefoons aan de kassa ook mogelijk is." Op langere termijn zullen steeds meer mensen een mobiele telefoon hebben die geschikt is om mee te betalen, maar met de contactloze betaalpas kunnen consumenten al eerder van deze techniek gebruik maken.