Activiteiten ABN AMRO in belastingvriendelijke landen

Percentage

De deelnemingen die ABN AMRO heeft in 'landen met een belastingvriendelijk klimaat' zijn grofweg in te delen in vier groepen.

• Inactieve (lege) vennootschappen die in het proces zitten om opgeheven te worden. Dit zijn voornamelijk oude, lege Prime Fund Solutions-entiteiten die zijn achtergebleven na de verkoop van Prime Fund Solutions (onderdeel van het voormalige Fortis Bank Nederland) aan Credit Suisse in 2011. Dit betreft veruit de grootste groep vennootschappen.
  • Vennootschappen die eigenaar zijn van lokale kantoorgebouwen (ABN AMRO kantoren) in eigen gebruik.
  • Vennootschappen waarin zeeschepen worden geëxploiteerd.  Dit zijn joint ventures met (buitenlandse) klanten van ABN AMRO die actief zijn in de internationale scheepvaartindustrie. ABN AMRO houdt als joint venture partner maximaal 50% van de aandelen in de joint venture vennootschap en veelal een kleiner belang. De fiscale woonplaats van de joint ventures is niet altijd gelijk aan de jurisdictie waar de vennootschap is opgericht.  De belastingheffing over de inkomsten van de joint venture is over het algemeen laag vanwege toepassing van een tonnageregime of een ander fiscaal gunstig regime voor zeescheepvaart.
  • Vennootschappen met bankactiviteiten en vennootschappen die zich bezighouden met het beheer van beleggingsfondsen voor bijvoorbeeld de private bank. Overigens slaat de belastingplicht van de eventuele beleggingswinst uit beleggingsfondsen altijd neer in het land van de belegger zelf die actief is in een fonds. Een Duitser betaalt dus in Duitsland belasting over zijn beleggingswinst, een Nederlander in Nederland, etc, etc, ongeacht van de vestigingsplaats van het fonds zelf.

ABN AMRO heeft deze maatschappijen niet opgezet voor eigen fiscaal gewin of voordeel. De vennootschappen zijn voor (internationale) klanten opgezet en voldoen altijd aan lokale en internationale wet- en regelgeving of betreffen inactieve vennootschappen uit categorie 1.

ABN AMRO werkt nooit mee aan belastingontduiking. Alle vennootschappen zijn bekend bij de Belastingdienst in Nederland. ABN AMRO kent geen 'brievenbusmaatschappijen'.

Overigens heeft FD eind vorig jaar ook al uitgebreid aandacht besteed aan vennootschappen van banken in belastingvriendelijke landen. Naar aanleiding daarvan zijn door de Tweede Kamer vragen gesteld die door het ministerie van Financien zijn beantwoord.