ABN AMRO introduceert contactloos betalen via pas en mobiel

Betalen met een mobiele telefoon

ABN AMRO, ING en Rabobank starten deze zomer de mogelijkheid om met een mobiele telefoon bij de kassa van winkels te betalen. De drie banken zullen daartoe op 29 augustus a.s. een eerste lokale introductie doen in Leiden met een grote groep consumenten, winkels en horecagelegenheden. Daarnaast introduceert ABN AMRO gelijktijdig bij klanten in Leiden en haar medewerkers een betaalpas waarmee je contactloze betalingen kan doen.

Samenwerking banken

Specifiek voor de introductie van mobiel betalen in Leiden werken de drie banken samen met KPN en MasterCard. De introductie start met circa 1.000 consumenten met een bankrekening bij een van de drie genoemde banken en met een mobiel abonnement bij KPN. Zij kunnen bij ruim 100 winkels en horecagelegenheden in het centrum van Leiden mobiel betalen. De consument rekent af door de mobiele telefoon die geschikt is voor mobiel betalen tegen de betaalautomaat aan te houden. Kleine bedragen worden zonder pincode direct afgeschreven van de bankrekening van de klant, voor bedragen boven 25 euro is een pincode nodig. Het initiatief wordt gesteund door de gemeente Leiden. De introductie in Leiden wordt naar verwachting eind 2013 afgerond. De banken zullen vervolgens ieder voor zich mobiel betalen in Nederland verder uitrollen.

ABN AMRO betaalpas waarmee je contactloze betalingen kan doen

Logo_introductie_nieuwe_betaalpasGelijktijdig met de start van mobiel betalen introduceert ABN AMRO bij 60.000 klanten een nieuwe betaalpas waarmee je contactloze betalingen kan doen, die op een vergelijkbare manier als mobiel betalen werkt. De betaalautomaten bij de deelnemende winkeliers in Leiden zijn ook geschikt voor deze betaalpas. Vanaf het najaar worden alle nieuwe betaalpassen die ABN AMRO uitgeeft voorzien van deze functie. De locaties waar op deze wijze betaald kan worden zijn te herkennen aan het logo.

Voordelen

Gemak en snelheid zijn de grootste voordelen voor de consument en winkelier. Voor Consumenten geldt dat het betalen van kleine bedragen op deze manier vaak sneller gaat dan betalen met contant geld of het huidige pinnen. En voor mobiel betalen geldt dat ze hun telefoon meestal bij zich hebben. Winkeliers hebben ook voordeel van de snelheid van betalen. Zij kunnen meer klanten helpen in kortere tijd. Daarnaast neemt hiermee het gebruik van contant geld verder af, waardoor de veiligheid en efficiency voor winkelier en consument toeneemt.

Veiligheid

Mobiel betalen en het gebruiken van de betaalpas voor contactloze betalingen is net zo veilig als betalen met pincode met de huidige betaalpas. In veel landen om ons heen is deze manier van betalen al gemeengoed (er zijn wereldwijd al 50 miljoen contactloze passen in omloop). Daar wordt nauwelijks mee gefraudeerd. Het uitlezen van een pas of telefoon loont namelijk niet omdat het om relatief kleine bedragen gaat.

Als na verlies of diefstal de betaalpas of telefoon gebruikt wordt voor kleine betalingen zonder pincode dan vergoedt ABN AMRO klanten het bedrag vergoed conform de Voorwaarden Betaaldiensten. Voor deze betalingen vervalt het in deze voorwaarden genoemde eigen risico. Het maximale totaalbedrag aan transacties zonder pincode is begrensd. Er kan voor maximaal € 50 achtereenvolgens aan kleine bedragen (<€ 25) zonder pincode betaald worden, voordat er weer om een pincode gevraagd wordt. Ook bij kleinere bedragen kan af en toe gevraagd worden om de pincode in te voeren om te controleren of de pas nog in het bezit is van de eigenaar. Daarnaast kan de consument bij mobiel betalen in het toestel aangeven bij elke transactie een pincode te willen invoeren, dus ook bij transacties onder 25 euro. Bij de betaalpas kan de klant er voor kiezen ‘gewoon’ te pinnen door de pas in de automaat te steken in plaats van er tegenaan te houden.

Als klanten langs een betaalautomaat lopen kan er niet per ongeluk geld afgeschreven worden. Betalingen kunnen pas plaatsvinden als de betaalpas of de mobiele telefoon enkele centimeters van de betaalautomaat is verwijderd. Bovendien moet de betaalautomaat eerst een betaling initiëren.

Meer weten over mobiel betalen?

Luister naar het interview van BNR Nieuwsradio met Gijs Schreuder, directeur Betalen Particulieren ABN AMRO