ABN AMRO ziet geen grote stijging in hypotheken zonder advies

rij huizen straat rijtjeshuizen huis

Uit een onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) blijkt dat het provisieverbod nauwelijks heeft geleid tot een stijging van het aantal ‘doe-het-zelvers’ onder hypotheekafsluiters. ABN AMRO ziet een soortgelijk beeld.

Bij ABN AMRO wordt ongeveer 55 procent van de hypotheken via een intermediair verstrekt. De overige 45 procent wordt rechtstreeks bij de bank afgesloten. Tien procent van alle hypotheken die rechtstreeks bij ABN AMRO worden afgesloten, gebeurt zonder advies, de zogeheten execution only hypotheken. Dat is sinds het provisieverbod ongeveer gelijk gebleven. ABN AMRO verwacht dat het aantal execution only hypotheken relatief klein zal blijven.

Wendie Cornelissen, directeur hypotheken bij ABN AMRO, licht toe: "Vooral klanten met veel ervaring maken gebruik van hypotheken zonder advies. Dat is logisch, want een hypotheek is een complex financieel product. De gevolgen van een 'verkeerde' keuze kunnen dan ook groot zijn. Om klanten hiervoor te behoeden, bieden wij een Kennis- en Ervaringstoets aan. Met deze toets kunnen klanten kijken of ze over voldoende kennis en ervaring beschikken om een hypotheek zonder advies af te sluiten."

AFM signaleert een actievere rol bij consumenten. Ook bij ABN AMRO is dat merkbaar. Cornelissen: "Klanten zijn zich veel bewuster van het belang van een passende hypotheek. We zien dan ook dat veel klanten op eigen initiatief informatie inwinnen. Ons 'Antwoorden van nu' platform is bijvoorbeeld erg populair."