Notaris moet beroep doen op z’n ondernemersgeest

Trommelende vingers

Notarissen hebben een moeilijke periode achter de rug, waarbij de omzet en winst sinds de crisis in 2008 onder druk stonden.

Economische tegenwind nadelig voor volume en prijs

Geen enkel segment ontkwam hieraan. Door dalende volumes nam de concurrentie en daarmee de druk op tarieven toe. Naast de economische teruggang speelden structurele ontwikkelingen de sector parten. Zo groeide de behoefte aan transparantie en eiste de consument dat de prijs in de juiste verhouding stond tot de toegevoegde waarde van de dienstverlening.

Dit zorgde voor een toenemende druk op de marges. Maatregelen ter verhoging van de efficiency en verlaging van de kosten konden niet voorkomen dat dat de winst en de marges - met uitzondering van 2010 - kelderden. Tussen 2008 en 2013 is de winstmarge vrijwel gehalveerd: van 22% tot 12%. Wel nam de winstmarge in 2013 ten opzichte van 2012 iets toe.

Economisch herstel heeft gunstig effect op volumes

ABN AMRO denkt dat het tij is gekeerd, nu de markt voor notarisdiensten weer groeit. Zo neemt het aantal woningtransacties sinds het derde kwartaal van 2013 toe. Het grotere consumentenvertrouwen is een belangrijke stimulans voor de woningmarkt. ABN AMRO benadrukt dat het herstel hier nog met horten en stoten verloopt. Wel verwacht zij dat door het economische herstel ook meer nieuwe bedrijven worden opgericht.

Door deze ontwikkelingen ziet er naar uit dat de hoeveelheid werk voor de notaris op korte termijn toeneemt. Bovendien zullen de consumentenbestedingen in 2015 weer toenemen, wat de familiepraktijk meer lucht geeft. Hoewel de volumes aantrekken, leidt dit vooralsnog niet tot hogere tarieven. De prijsdruk neemt wel af, maar ook in het eerste halfjaar van 2014 daalden de prijzen van notariële diensten.

Notaris kan niet achterover leunen

Toch is ook in de komende jaren waakzaamheid geboden. Notarissen moeten nog steeds rekening houden met een aantal structurele ontwikkelingen, zoals de toetreding van branchevreemde partijen uit de detailhandel of verzekeringswereld. Zo bieden ook de HEMA en DELA notariële diensten aan. Ook neemt de kennis van afnemers toe en wil de consument meer zelf regelen.

Om de gevolgen hiervan te compenseren, moet de sector de hoeveelheid werk vergroten door nieuwe klanten te werven en/of het volume per bestaande klant verhogen. Mediation, het bemiddelen bij conflicten, biedt bijvoorbeeld kansen. En een efficiënte bedrijfsvoering waarbij IT een belangrijke rol speelt, helpt om structurele problemen het hoofd te bieden. Ook moeten notariskantoren investeren in innovatie en hun flexibiliteit vergroten om snel te kunnen reageren op nieuwe marktontwikkelingen.