Publiek stemt voor Whydonate en YouBeDo.com op SEEDS

Logo ABN AMRO

Whydonate en YouBeDo.com hebben in twee weken tijd de meeste stemmen gekregen op de website van SEEDS, het crowdfundingplatform van ABN AMRO. Zij kunnen de komende tien weken investeerders werven via Seeds.nl.

Het publiek maakte de afgelopen twee weken op de website van Seeds kennis met vier ondernemingen, die toegang hopen te krijgen tot SEEDS. Volgens Arthur van de Graaf, algemeen directeur bij SEEDS, is stemmen een goede manier om de haalbaarheid van een crowdfundingproject te testen. "De markt bepaalt hiermee op welke initiatieven men zit te wachten", aldus Van de Graaf.

Meeste stemmen
Whydonate ontwikkelde een applicatie waarmee consumenten via hun smartphone geld aan goede doelen kunnen doneren. YouBeDo.com is een online boekwinkel, die bij elke verkoop 10 procent van het aankoopbedrag overmaakt naar een goed doel. De bedrijven krijgen nu tien weken de tijd om via de site van Seeds hun doelbedrag op te halen. Whydonate is op zoek naar EUR 33.500,- en YouBeDo.com heeft EUR 50.000,- nodig. Investeren is mogelijk vanaf EUR 10,-. Geld overmaken kan via iDEAL. Halen Whydonate en YouBeDo.com hun target niet, dan krijgen alle investeerders hun inleg terug. Halen de ondernemingen de 100% wel, dan maken investeerders kans op zowel financieel rendement als extra’s van de ondernemingen.

Herkansing
De twee andere bedrijven, Lokalinc en Makkelijker BV hebben acht weken om alsnog op de fundingpagina te komen. Samen met nieuwe ondernemingen nemen ze deel aan de volgende ronde, die inmiddels is gestart. Over veertien dagen is duidelijk welke twee ondernemingen de tweede stemronde winnen en ook een plek op SEEDS krijgen. De komende tijd zijn meerdere ondernemingen op de stempagina te zien, zodat meer bedrijven de kans krijgen via SEEDS investeerders te zoeken. Er zullen maximaal 25 ondernemingen tegelijkertijd op Seeds.nl staan.