Social Impact Fonds: aantal investeringen neemt toe

Logo ABN AMRO

In maart 2013 heeft ABN AMRO het Social Impact Fonds opgericht. Een fonds waarmee de bank zelf investeert in sociale en duurzame ondernemingen. Met het fonds wil ABN AMRO niet alleen zelf actief zijn in de jonge en innovatieve markt voor sociale entrepreneurs, maar ook een bijdrage leveren aan de ontwikkeling ervan. De komende jaren is een budget van EUR 10 miljoen beschikbaar voor investeringen in  Nederlandse sociale bedrijfsactiviteiten, die variëren tussen de EUR 250.000,- en EUR 1,5 miljoen.

Eén jaar na de oprichting wordt teruggeblikt op een succesvol eerste jaar en vooruitgekeken naar 2014. Eric Buckens, Manager Social Impact Fonds van ABN AMRO: “We hebben al een aantal mooie investeringen gedaan, dit hopen we in de komende jaren flink uit te breiden.”

Onlangs investeerde het Social Impact Fonds nog in het concept SCOPEinsight. Zij geven landbouwbedrijven in ontwikkelingslanden een steun in de rug. SCOPEinsight is een Nederlandse onderneming die zich richt op verbeterde informatie over landbouwbedrijven in Afrika, Latijns Amerika en Azië met als doel een betere toegang voor deze bedrijven tot lokale kredietverschaffers. In 2013 heeft het Social Impact Fonds in twee sociale ondernemingen geïnvesteerd. Nudge, een online consumentenplatform op het gebied van duurzaamheid, ontving als eerste onderneming een investering. Later investeerde ABN AMRO samen met private partijen in het Rotterdamse bedrijf de Buzinezzclub. Zij begeleiden jongeren die moeilijk aan werk kunnen komen bij het opzetten van een eigen onderneming. Jongeren zitten hierdoor vele malen korter in de uitkering.

Maatschappelijke bijdrage

Via het Social Impact Fonds wil ABN AMRO een bijdrage leveren aan sociale ondernemingen waarvan het businessmodel echt iets verandert. Sociale ondernemingen krijgen pas een investering van het Social Impact Fonds als zij uitgebreid zijn geanalyseerd. “We kijken naar het maatschappelijke doel van de onderneming en naar de haalbaarheid van dat doel in de markt waarin zij acteert. Voordat de onderneming een investering ontvangt, moet zij al enigszins hebben laten zien dat haar doel haalbaar is, zowel op maatschappelijk als op financieel vlak.” De ondernemingen die in aanmerking komen voor een investering moeten tot op heden in Nederland zijn gevestigd. Buckens: “Dit betekent niet dat zij geen maatschappelijk doel in het buitenland mogen nastreven, in tegendeel.” In de toekomst wordt bepaald of ook buitenlandse ondernemingen in aanmerking komen voor een investering.

Volgens Buckens wordt door ABN AMRO nadrukkelijk gezocht naar hoe de bank een rol kan spelen in de ontwikkeling van de social impact markt. “We doen dit natuurlijk door te investeren, maar ook door samen te werken met andere organisaties. Samen kijken we hoe we ondernemingen kunnen ondersteunen, dit kan op financieel vlak zijn, maar ook doormiddel van het geven van advies”, aldus Buckens.

Investeringen door de klant

Het succes van het Social Impact Fonds bepaalt of klanten in de toekomst ook kunnen investeren. Volgens Buckens kijkt ABN AMRO voortdurend hoe klanten deel uit kunnen maken van de ontwikkelingen van de bank, en hoe zij hiervan kunnen profiteren. “Het Social Impact Fonds heeft een hoog risicoprofiel. Dit betekent dat we de risico’s moeten kennen en onder controle moeten hebben voordat we het fonds aan kunnen bieden als investeringsmogelijkheid voor klanten.”