Sterke toename Employee Engagement ABN AMRO

Poppetjes in cirkel

ABN AMRO voert jaarlijks onderzoek uit naar de bedrijfsbetrokkenheid van haar medewerkers. In 2013 is dit onderzoek in een compleet nieuw jasje gestoken. Onder de naam Employee Engagement Onderzoek heeft ABN AMRO in september 2013 voor het eerst het nieuwe onderzoek onder haar medewerkers verspreid. Met een response rate van 76 procent is dit onderzoek een representatieve afspiegeling van de betrokkenheid van de medewerkers van ABN AMRO.

De resultaten van het Employee Engagement Onderzoek bevordert de communicatie binnen alle lagen van het bedrijf. Het is de gezamenlijke taak van alle medewerkers om aandachtspunten uit de onderzoeksresultaten op te pakken. Best practices van goed scorende teams en tips zijn beschikbaar om iedereen op weg te helpen.

Employee Engagement Onderzoek

In totaal hebben ruim 18.000 medewerkers binnen een tijdsbestek van twee weken deelgenomen aan het Employee Engagement Onderzoek. De vragen in het onderzoek zijn op verschillende manieren tot stand gekomen. Ze zijn afgeleid van de strategie en business principles van ABN AMRO en managers en medewerkers hebben via focusgroepen en interviews input aangeleverd.

De resultaten van het Employee Engagement Onderzoek 2013 zijn op diverse punten vergeleken met de resultaten van de Cultuur Scan 2012. De betrokkenheid is sterk verbeterd ten opzichte van voorgaande jaren. ABN AMRO heeft een solide basis, waarbij 74 procent van haar medewerkers zich bovengemiddeld betrokken voelt en bereid is zich in te zetten. Opvallend is de toename in de intentie om bij ABN AMRO te blijven werken. Die steeg van 70 procent in 2012 naar 82 procent in 2013. Daarnaast ervaren medewerkers een sterke positieve klantgerichtheid en voelen zij zich eerlijk behandeld door hun werkgever.

Kansen voor verbetering

Medewerkers zien op diverse vlakken volop kansen voor ABN AMRO. Deze komen grotendeels overeen met de verbeterpunten uit voorgaande jaren en ontstaan vanuit de visie echt iets te willen veranderen. Een van speerpunten uit het onderzoek is de perceptie van efficiëntie en duurzaamheid. Deze perceptie is in vergelijking met andere resultaten laag. Het is belangrijk dat ABN AMRO laat zien dat duurzaamheid niet alleen een manier van werken is, maar ook onderdeel is van de doelen van de bank. Als de bank haar visie en de ingeslagen richting beter weet te stimuleren onder haar werknemers, zal de betrokkenheid op dit vlak naar verwachting verder toenemen.