Telecomsector staat op scherp door over-the-top-aanbieders

Zakenman mobiele telefoon en tablet

Traditionele telecombedrijven ondervinden in toenemende mate concurrentie van zogenaamde ‘over-the-top-aanbieders’ (OTT) op de markt.

Telecombedrijven hadden in eerste instantie vooral concurrentie van kabelmaatschappijen die hun netwerk gebruiken om naast televisie ook internet en bellen aan te bieden. De tweede concurrentiegolf die over hen heen komt is afkomstig van grote internetbedrijven die OTT-diensten aanbieden. Door overnames ontstaan grote communicatie- en entertainmentbedrijven die met toegevoegde waarde-diensten concurreren met de oorspronkelijke kernactiviteiten van de traditionele telecombedrijven. De telecomsector zal alles uit de kast halen om ook deze concurrenten het hoofd te bieden, stelt ABN AMRO in haar Telecom Update.

Een zegen, maar ook een last

De telecomaanbieders hebben niet alleen maar last van OTT-aanbieders als Google (Youtube), Facebook (Whatsapp), Microsoft (Skype) en Netflix, ze profiteren er ook van. Immers, de OTT-aanbieders zorgen voor veel dataverkeer over de breedbandnetwerken die de telecombedrijven en kabelaars hebben aangelegd. Probleem is echter dat de voordelen vooralsnog niet opwegen tegen de nadelen. De komst van OTT-aanbieders, die gebruikmaken van breedbandfaciliteiten om (bijna) gratis diensten als WhatsApp, Skype en YouTube aan te bieden, heeft geresulteerd in de noodzaak tot steeds snellere – mobiele – internettoegang. Maar tegelijkertijd zorgen diezelfde OTT-aanbieders voor stevige concurrentie op de traditionele dienstverlening van de telecom- en kabelbedrijven. De prijs die consumenten voor snellere internettoegang willen betalen om gebruik te maken van de diensten van de OTT-aanbieders weegt niet op tegen het verlies aan inkomsten op de traditionele diensten (voice, sms) die de telecom- en kabelbedrijven aanbieden.

Concurrentie van buiten de sector

"Er staat veel concurrentiedruk vanuit meerdere hoeken op de telecom", zegt Steven Peters, Sector Banker Technologie Media & Telecom bij ABN AMRO. "De concurrentie komt niet van binnen de sector, maar van buiten. Open netwerken zijn niet meer de belangrijkste concurrentievorm. Het zijn de OTT-aanbieders van buiten waar de telecomsector het meeste last van heeft. OTT-aanbieders moeten door de aard van de industrie doorlopend innoveren om interessant voor klanten te blijven. Dit resulteert in zeer gebruikersvriendelijke diensten. Telecombedrijven zijn daartoe echter veel minder in staat, en zijn gebaat bij nieuwe allianties met OTT-aanbieders." Volgens ABN AMRO zullen telecombedrijven dan ook alles uit de kast moeten halen om de concurrentie van OTT-aanbieders het hoofd te bieden. Aan de omzetkant moet de kwaliteit van hun productaanbod verbeteren en aan de andere kant is er de mogelijkheid tot kostenverlaging als instrument om hun winstgevendheid te vergroten.