Verandering pensioenopbouw ABN AMRO

Pensioen documenten gegevens

ABN AMRO heeft een akkoord bereikt met de vakbonden over de aanpassing van de pensioenregeling aan de nieuwe fiscale regels. Per 1 januari 2015 mag er wettelijk geen bruto-pensioen meer worden opgebouwd over het salaris boven 100.000 euro.

Met de bonden is overeengekomen dat medewerkers die meer verdienen dan 100.000 euro, een rente-afhankelijke bijdrage ontvangen als tegemoetkoming voor het verlies aan bruto pensioenopbouw over het salaris boven 100.000 euro. ABN AMRO biedt hiervoor een netto pensioenregeling aan waar medewerkers vrijwillig gebruik van kunnen maken.

ABN AMRO heeft voor deze maatregel gekozen omdat pensioen onderdeel is van de afspraken tussen werkgever en werknemer. Tijdens de vaststelling van de nieuwe cao in het voorjaar van 2014 bereikten de bank en de bonden al een akkoord over de aanpassing. Vandaag is bekend geworden welke nadere invulling daaraan wordt gegeven.