ABN AMRO integreert GRESB ESG data in vastgoedfinanciering

Zakenman drukt op recycle knop

ABN AMRO zal als eerste bank ter wereld duurzaamheidsdata over vastgoedfondsen gaan gebruiken in het vastgoedfinancieringsproces. ABN AMRO werkt daarvoor samen met Global Real Estate Sustainability Benchmark (GRESB), die voorziet in een consistente, wereldwijd toegepaste duurzaamheidsstandaard. De (ESG) data werd tot op heden vooral gebruikt door pensioenfondsen en andere institutionele vastgoedbeleggers.

Benchmark

Naast het gebruik van GRESB data over het duurzaamheidsprofiel van vastgoedbeleggers zien ABN AMRO en GRESB ook andere mogelijkheden tot samenwerking. Eerder dit jaar startte GRESB met een duurzaamheidsanalyse van vastgoedfinanciers (GRESB Debt). Deze benchmark zal worden opengesteld voor bedrijven, banken en hypotheekfondsen. ABN AMRO wil volgend jaar ook aan de GRESB Debt benchmark mee doen, om zichzelf daarmee langs de wereldwijde meetlat van andere grote commerciële banken te leggen.

Actieve rol

Rutger Schuur, Head of Real Estate & Public Sector Clients, ABN AMRO: “Het duurzaamheidsprofiel van commerciële vastgoedpartijen en gebouwen is voor banken steeds belangrijker. Dat heeft te maken met de toenemende regelgeving voor gebouwen, de verwachtingen van huurders op dit gebied en risico's die gepaard gaan met klimaatverandering. De samenwerking met GRESB stelt ABN AMRO in staat duurzaamheid nog verder in het vastgoedfinancieringsproces te integreren. Deze stap sluit nauw aan op onze ambitie als bank om een actieve rol te spelen in de verduurzaming van de vastgoedsector.”

Groene vastgoedobligatie

ABN AMRO gaf in juni een groene vastgoedobligatie uit. De opbrengsten van deze obligatie werden gebruikt voor de (her)financiering van energiezuinige woningen, duurzaam commercieel vastgoed, en zonnepanelen op bestaande woningen. ABN AMRO zal deelnemen aan de Green Bond Working Group van GRESB, die tot doel heeft om institutionele beleggers, vastgoedfondsen, en banken samen te brengen, om informatie te delen en de markt voor groene vastgoed- en infrastructuur obligaties verder te brengen.

Relevante links