ABN AMRO ondertekent internationale overeenkomst met FNV en UNI Global Union

Ondertekenen van internationale overeenkomst

ABN AMRO, FNV en UNI Global Union hebben een international framework agreement (ifa) getekend. Deze overeenkomst is bedoeld om de sociale dialoog met vakbonden te verstevigen. Voor zowel bank als vakbonden is het een bevestiging van een verantwoordelijke en duurzame bedrijfsvoering. De bank committeert zich aan de International Labour Organisation's Fundamental Principles and Rights at Work, inclusief het recht op vakbondsvrijheid.

Duurzaamheid is een belangrijk thema in de overeenkomst, zowel richting de medewerkers als richting klant en maatschappij. Een monitoringscommissie van vertegenwoordigers van de vakbonden en de bank beoordeelt jaarlijks of de afspraken nagekomen zijn.

Namens de vakbond hebben FNV voorzitter Ton Heerts, bestuurder FNV Finance Carla Kiburg en General Secretary UNI Global Union Philip Jennings de ifa ondertekend. Voorzitter van de Raad van Bestuur, Gerrit Zalm en RvB lid Caroline Princen hebben de afspraken namens de bank bevestigd.

Gerrit Zalm: “Ik ben er trots op dat ABN AMRO als eerste Nederlandse bank dit international framework agreement heeft ondertekend. Hiermee benadrukken we dat iedereen die dat wil, zich kan aansluiten bij een vakbond, zowel in Nederland als in het buitenland. Ook bekrachtigt deze ondertekening met de bonden dat ABN AMRO een sociale en duurzame bedrijfsvoering nastreeft”.

Ton Heerts: “Ik vind het heel belangrijk dat ABN AMRO als eerste bank in Nederland deze stap heeft genomen en dat de rechten van werknemers in alle landen geborgd zijn door deze afspraak. Niet alleen voor medewerkers van de bank zelf, maar ook voor bedrijven die worden ingehuurd. Want niet overal zijn fatsoenlijke werktijden en arbeidscontracten de norm. Ook grondrechten als vakbondsvrijheid, de vrijheid te onderhandelen of toegang tot de vakbond binnen bedrijven is hiermee verzekerd”.

Philip Jennings: "Deze wereldwijde overeenkomst met ABN AMRO is een geweldig voorbeeld van verantwoord financieren in actie omdat het erkent dat de mensenrechten en vakbondsrechten, de dialoog en de waardigheid op het werk een integraal onderdeel zijn van de duurzaamheidsstrategie van een bank. Wij leggen de fundamenten van een nieuw model van duurzaam bankieren”.