Google en The Next Web openen tech hub in Amsterdam

Bureau met werkende mensen

Google en technologieblog The Next Web lanceren een technology hub in de binnenstad van Amsterdam. Deze hub - genaamd 'X' - biedt een onderkomen aan een community van 120 snelgroeiende technologische startups en heeft 500 werkplekken.

X is gevestigd aan de Bloemenmarkt in een pand vlakbij de Munt (het Muntstaete-gebouw) en wordt een plaats waar ondernemers elkaar kunnen ontmoeten en netwerken. Het gebouw telt 6.000 m2 en bestaat uit ruimtes waar kan worden samengewerkt, besloten kantoren, innovatie labs, horeca ruimtes en een events space van ruim 1.000 m2. De ‘tech hub’ opent in het voorjaar van 2016 haar deuren. ABN AMRO is 'founding partner' van X.

Onderdeel Google for Entrepreneurs

Google en The Next Web willen Amsterdam met X nog beter op de kaart zetten als technologiestad. Amsterdam is in Europa een belangrijke kweekvijver voor talent en uitvalsbasis voor startups en scale-ups. De bovenste verdieping van het Muntstaete-gebouw wordt openbaar voor iedereen. De overige vier verdiepingen en de kelder zijn straks het domein van mensen uit de technologische sector. X is mede geïnspireerd door de Google Campus in Londen en wordt onderdeel van Googles netwerk van tech hubs, onderdeel van Google for Entrepreneurs. Google ondersteunt wereldwijd al 25 technology hubs en heeft daarnaast vijf campussen in beheer.

"De startup community in Amsterdam is zeer actief. We verwachten dat X deze bedrijvigheid zal stimuleren door startups een fysieke locatie aan te bieden waar de community zich kan verenigen”, vertelt James van Thiel, Director Strategic Partnerships EMEA van Google. Google gaat in X programma’s aanbieden voor ondernemers en startups, naast demo days met internationale gasten, uitwisselingsprogramma’s en trainingen.

Innovatieve oplossingen

X richt zich specifiek op technologie en wil dat zo veel mogelijk startups die actief zijn op dat gebied samenwerken. Ook biedt het gebouw plaats aan investeerders en partners. Zo heeft ABN AMRO straks een aantal werkplekken en een eigen vergaderzaal in X. Adviseurs kunnen hun expertise op allerlei gebieden inzetten, zoals financiering en verzekeringen, maar zij richten zich ook op het delen van ervaringen en co-creëren. In X staan onder meer Open Office Hours van ABN AMRO op het programma, waarbij experts van de bank en haar netwerk worden gekoppeld aan startups. "Als medeoprichter wil ABN AMRO een bijdrage leveren aan de X-community. We zijn ervan overtuigd dat de samenwerking met andere partners en startups - fintechs in het bijzonder - zal resulteren in innovatieve oplossingen voor de samenleving en onze klanten. We helpen startups en scale-ups groeien met onze expertise, ervaring en netwerk. Deze innovatieve ondernemers kunnen ons op hun beurt inzicht geven in mogelijke investeringen in fintech-producten en services”, zegt Frank Verkerk, Chief Digital Officer van ABN AMRO.

Wil je op de hoogte blijven van ‘X’ en/of heb je interesse in een plaats in het Muntstaete-gebouw? Neem dan contact op met ‘X’ of meld je aan via X.Works.