ABN AMRO Maas Capital en YARD ENERGY verkopen windparken aan Eurus Energy

Een windmolen in Finland

Maas Capital Renewables en YARD ENERGY hebben op 12 oktober 2016 twee windparken in Finland verkocht aan Eurus Energy Holdings Corporation, een toonaangevend Japans bedrijf voor hernieuwbare energie. Maas Capital Renewables, onderdeel van ABN AMRO, stelt equity financiering beschikbaar voor onder andere duurzame energieprojecten. Het Nederlandse bedrijf YARD ENERGY ontwikkelt, financiert, bouwt en beheert windparken.

De twee windparken (Kankaanpäänmäki en Mustaisneva) die Eurus gekocht heeft, bevinden zich in het midden van Finland en zijn het resultaat van de eerste gezamenlijke investering van Maas Capital Renewables en YARD ENERGY.

Frederik Deutman, Managing Director van Maas Capital: “Deze transactie is een perfect voorbeeld van hoe wij Nederlandse partners kunnen ondersteunen in hun internationale groeiambities.” Het totale opgewekt vermogen van de twee windparken bedraagt 27,5 MW. De windturbines zijn geleverd door Lagerwey, een Nederlandse fabrikant met een jarenlange ervaring in het leveren van uiterst betrouwbare en duurzame windturbines.

Kevin Dijkers, CEO van YARD ENERGY, over de verkoop: “We zijn ervan overtuigd dat deze nieuwe samenwerking met Eurus zal leiden tot een verdere groei en succes in Finland en andere Europese landen.”

Met de overname van de twee Finse windparken breidt Eurus haar portfolio van wereldwijde duurzame energieprojecten uit tot tien landen. “We zijn blij om met deze twee uitstekende projecten de Finse markt te betreden en zoeken naar verdere mogelijkheden in Finland, als onderdeel van onze strategie in Europa”, aldus Hideyuki Inazumi, President en CEO van Eurus.

Samenwerking Maas Capital en YARD ENERGY

In oktober 2014 sloegen Maas Capital Renewables en YARD ENERGY de handen ineen ten behoeven van de ontwikkeling van windparken in Finland. YARD ENERGY nam het projectmanagement en de bedrijfsvoering van de windparken voor haar rekening. ABN AMRO nam, samen met co-investeerder YARD ENERGY, de zorg voor de financiële structurering en verstrekte flexibel kapitaal voor de projecten.

Lees hier het persbericht​ (PDF 691 KB) van ABN AMRO over de verkoop van de Finse windparken.