De internationale activiteiten van ABN AMRO

ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO is in meer landen dan alleen Nederland actief. Internationaal is de bank actief op het gebied van Private Banking en Corporate Banking. Private Banking is de financiële dienstverlening voor vermogende particulieren. Corporate Banking is de financiële dienstverlening aan (groot)zakelijke klanten. Internationale dienstverlening aan zakelijke klanten bestaat uit het bedienen van Nederlandse klanten in het buitenland, maar de bank biedt ook specifieke diensten op het gebied van handel- en grondstoffenfinanciering, Clearing, Lease en Commercial Finance. Het gaat om terreinen waar de bank deskundig in is. ABN AMRO wil haar internationale activiteiten de komende jaren geleidelijk en gedisciplineerd laten groeien.

De omzet van ABN AMRO komt op dit moment voor ongeveer 80% uit Nederland en voor 20% uit het buitenland. De bank vindt het belangrijk om ook buiten de landsgrenzen actief te zijn. Klanten doen hun bankzaken namelijk niet alleen in Nederland. Bovendien kunnen medewerkers van ABN AMRO door het uitgebreide, internationale netwerk klanten nog beter bedienen. Ook vanuit risico-oogpunt spreidt de bank haar activiteiten, om niet alleen afhankelijk te zijn van Nederland. De ambitie is dat in 2017 de omzet voor 20% tot 25% uit het buitenland komt.

Corporate Banking

ABN AMRO Corporate Banking levert producten en diensten aan zakelijke klanten, variërend van het midden- en kleinbedrijf tot multinationals. In het buitenland bedient de bank Nederlandse klanten vanuit lokale Dutch Desks in geselecteerde markten. Internationale klanten (jaaromzet van minimaal 250 miljoen euro) bedient ABN AMRO in nichesectoren waarin de bank specifieke expertise heeft, zoals Energy, Commodities & Transportation (ECT) financiering.

ECT Clients richt zich op de financiering van grondstoffenhandel, scheepvaart en diensten voor offshore oliewinning. ECT Clients bedient klanten vanuit Amsterdam, Athene, Dallas, Dubai, Hong Kong, Moskou, New York, Oslo, Rotterdam, Sao Paulo, Shanghai en Singapore.

ABN AMRO Clearing heeft wereldwijd een top 3 positie. Zij biedt klanten onder andere financiering en verzorgt de afwikkeling van aandelentransacties vanuit elf lokaties wereldwijd. ABN AMRO Clearing verwerkt dagelijks meer dan 16 miljoen transacties.

Daarnaast is ABN AMRO in West-Europa actief op het gebied van leasing en asset based lending.

Ook verleent de bank al ruim een eeuw financiële diensten aan de internationale diamant- en juwelensector. Zij doet dat vanuit Antwerpen, Dubai, Hong Kong en New York.

Private Banking

ABN AMRO Private Banking heeft wereldwijd meer dan 100.000 klanten. In totaal beheert ABN AMRO voor hen ruim 190 miljard euro. Afgaand op de grootte van het totale beheerd vermogen, is ABN AMRO Private Banking de op twee na grootste private bank van de eurozone. In Nederland is ABN AMRO Private Banking marktleider onder de merknaam ABN AMRO MeesPierson. Buiten de Nederlandse landsgrenzen is ABN AMRO Private Banking in negen landen actief: België, Duitsland, Frankrijk, Hong Kong, Kanaaleilanden (Guernsey en Jersey), Luxemburg, Verenigde Arabische Emiraten, Spanje en Singapore.

Geleidelijke en gedisciplineerde groei

ABN AMRO wil haar internationale activiteiten de komende tijd geleidelijk en gedisciplineerd laten groeien naar 20% tot 25% van de omzet in 2017. Die groei zal voornamelijk organisch tot stand komen, hoewel selectieve overnames ook tot de mogelijkheden kunnen behoren. Acquisities zullen moeten passen bij bestaande dienstverlening.