Eerste Nederlandse Social Impact bond succesvol

Social Impact Bond Gerrit Zalm

Op 19 december 2013 is de eerste Social Impact Bond in Nederland van start gegaan. ABN AMRO en Start Foundation investeerden 680.000 euro in het Rotterdamse bedrijf de Buzinezzclub.

Daarmee helpt dit bedrijf 160 Rotterdamse werkloze jongeren zonder startkwalificatie aan het werk of terug naar school, waardoor zij sneller dan gemiddeld uit de uitkering stromen. Lees meer over deze eerste Social Impact Bond.

Inmiddels zijn de eerste resultaten bekend geworden. De eerste Social Impact Bond is een succes. Van de eerste groep van 80 jongeren is meer dan de helft (47 jongeren) uitgestroomd. Dit aantal kan nog toenemen omdat een aantal jongeren nog in een sollicitatieprocedure zit. Het tweede traject met de overige 80 jongeren loopt nog en de verwachting is dat de resultaten verder zullen stijgen. Meer hierover is te lezen in het persbericht van de gemeente Rotterdam.