Boetes voor niet volledig voldoen aan MIFID rapportageverplichtingen

De AFM heeft ABN AMRO Clearing Bank N.V. en ABN AMRO Bank N.V. een boete gegeven voor het niet volledig voldoen aan rapportageverplichtingen over transacties. De MIFID wetgeving verplicht banken om over transacties in bepaalde financiële instrumenten te rapporteren.

De eerste boete bedraagt EUR 500.000 en ziet toe op het niet tijdig rapporteren door ABN AMRO Clearing Bank N.V. over 11.911 transacties, grotendeels uitgevoerd op de Stuttgart Exchange, in de periode van 13-9-2014 tot en met 11-4-2016. De tweede boete bedraagt EUR 400.000 en ziet toe op het ontbreken van 86.796 markettransacties in de rapportages van ABN AMRO Bank N.V. in de periode 02-02-2010 – 01-07-2015.

In beide gevallen heeft ABN AMRO de fout zelf gemeld aan de AFM, zijn de ontbrekende transacties alsnog gerapporteerd en zijn er maatregelen genomen om te voorkomen dat dit nogmaals kan gebeuren.

ABN AMRO Clearing zorgt voor afhandeling van beurstransacties tussen kopers en verkopers op meer dan 150 verschillende beurzen, MTFs en marktplaatsen wereldwijd. In 2015 werden alleen in Europa al 805 miljoen transacties gecleared. Meer informatie over ABN AMRO Clearing is te vinden op www.abnamroclearing.com.  ABN AMRO Markets voert orders van klanten uit op beurzen. In de periode 2010-2015 werden zo’n 20 miljoen rapporteerbare transacties gedaan. Meer informatie over ABN AMRO Markets is te vinden op www.abnamro.com.