ABN AMRO doet eindbod voor nieuwe CAO

ABN AMRO en de vakbonden hebben vannacht geen overeenstemming bereikt over een nieuwe cao. Het struikelblok blijkt het loon. De bank heeft een eindbod neergelegd bij de vakbonden FNV Finance, De Unie en CNV Vakmensen. Een modern arbeidsvoorwaardenpakket dat past bij de bank van vandaag. In het pakket ligt de nadruk op een nieuwe performance management aanpak, duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers, concrete afspraken over de inzet van mensen met een arbeidsbeperking, plus een voorstel voor structurele loonsverhoging.

Nieuwe performance management aanpak

Centraal in het voorstel van ABN AMRO staat een nieuwe Performance Management aanpak. Hiermee leggen we een goede basis voor de cultuuromslag in de bank. We willen een wendbare organisatie worden, met de nadruk op agile werken en meer ruimte voor medewerkers. Door te investeren in onze mensen, kunnen we sneller en beter tegemoet komen aan de wensen van de klant. We zetten de continue ontwikkeling van medewerkers centraal, willen stoppen met de jaarlijkse beoordelingscijfers. Hiermee willen we voorop lopen in de sector.

Duurzame inzetbaarheid en vitaliteit

ABN AMRO zet in op het duurzaam inzetbaar houden van medewerkers, binnen of buiten de bank. We willen investeren in de continue ontwikkeling van mensen en een gezonde werk-privé balans. Het Persoonlijk Ontwikkelbudget willen we verhogen naar 3000 Euro voor 3 jaar. Medewerkers krijgen daarnaast een extra studiedag. Om vitaal te blijven, kunnen medewerkers jaarlijks een gratis gezondheidsonderzoek krijgen. De verlofregelingen hebben we aantrekkelijker gemaakt, in het bijzonder het geboorteverlof. Partners krijgen voortaan twee weken betaald geboorteverlof.

Aandacht voor mensen met afstond tot de arbeidsmarkt

ABN AMRO loopt voorop in Nederland met haar diversiteitsbeleid. We werken toe naar het aannemen van 225 mensen met een arbeidsbeperking conform het sociaal akkoord. Daarnaast hebben we goede ervaringen binnen het project 'warm welkom'. Dit project is gericht op het aannemen van medewerkers met veelal een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. Zij staan in onze kantoren garant voor een ouderwets warme klantontvangst. We gaan dit project verder uitbreiden.

Loon

ABN AMRO heeft ingezet op een gematigde loonontwikkeling:

• een eenmalig bedrag in februari 2018 van 1000 euro bruto
  • een structurele loonsverhoging per 1 juli 2018 van 1%
  • een structurele loonsverhoging per 1 januari 2019 van 2%

Het voorgestelde pakket is voor een 2-jarige cao tot 1 januari 2020. De vakbonden hebben aangegeven het eindbod ter stemming voor te leggen aan hun leden.