ABN AMRO Eindhoven vergroent zakelijke mobiliteit met elektrische deelauto

Green electric cars

Het kantoor van ABN AMRO in Eindhoven krijgt vanaf 1 mei BMW i3’s ter beschikking in haar ambitie om in 2020 volledig CO2-neutraal te zijn. Dit gebeurt in samenwerking met Amber, een startup in mobiliteits- en automotive oplossingen. ABN AMRO medewerkers krijgen voor hun zakelijke ritten gegarandeerde mobiliteit via de Amber app. De app is in staat te bepalen waar en wanneer i3’s beschikbaar moeten zijn. Daarvoor gebruikt de app historische en real time data.

De historische data zijn afgeleid van de zakelijke ritten die door medewerkers van ABN AMRO gedurende een aantal maanden met hun eigen auto’s zijn gemaakt. De medewerkers zijn met hun goedvinden door middel van een gps-tracker in hun auto gevolgd. Zo kan Amber voorspellen waar, wanneer en hoeveel elektrische auto’s nodig zijn om zakelijk verkeer mogelijk te maken. Als partner van Amber levert Athlon International de i3’s aan ABN AMRO. Patrick van Duijnhoven, directeur Commercial Clients: “Ik ben er trots op dat we vanuit onze Econic hub bij ABN AMRO in Eindhoven het startsein geven om onze mobiliteit op een innovatieve en duurzame manier aan te pakken. We verminderen in Eindhoven zowel de uitstoot van koolstofdioxide als de vlootgrootte van onze auto’s en we maken ook fors minder kosten. De propositie van Amber sluit goed aan op onze mobiliteitsbehoeften.”

Met de lancering van Amber Mobility bij ABN AMRO Eindhoven levert de bank niet alleen een makkelijke en milieuvriendelijke service voor haar medewerkers, maar zet ze ook de toon voor een nieuwe invulling van het begrip mobiliteit, niet alleen in regio Eindhoven, maar voor heel Nederland. Want iedere nieuwe onderneming die gebruik gaat maken van Amber Mobility sluit zich aan bij een ‘mobiliteitshub’. Bedrijven delen een groeiende vloot aan milieuvriendelijke auto’s waarvan medewerkers op een betrouwbare, efficiënte en betaalbare manier gebruik maken voor hun zakelijke ritten.

Amber is overigens bezig met de ontwikkeling van een eigen, zelfrijdende elektrische auto, een initiatief dat ze op 25 april aankondigde tijdens de Hannover Messe. Dit voertuig moet op termijn de i3 gaan vervangen. Bij de ontwikkeling ervan zijn gerenommeerde partijen betrokken als TomTom, KPN, TNO, NVIDIA, Microsoft en de gemeenten Eindhoven en Helmond.

Mede-oprichter van Amber, CEO Steven Nelemans is blij dat ABN AMRO gebruik maakt van Amber Mobility. “De bank loopt voorop in duurzame, zakelijke mobiliteit. Dankzij ABN AMRO kunnen we ons initiatief sneller uitbreiden en uiteindelijk ook internationaal uitrollen. Eerst voor zakelijke ritten, maar later ook voor privé-vervoer.”