ABN AMRO pionier in financiering van Ballast Water Treatment systemen

ABN AMRO Hoofdkantoor

ABN AMRO Transportation heeft een wereldwijde primeur te pakken door de installatie te financieren van een Ballast Water Treatment systeem op schepen van de Deense klant Celsius Shipping.

Per 8 september 2017 treedt de Ballast Water Treatment (BWT) Convention van de International Maritime Organization in werking. Deze conventie maakt een einde aan de verspreiding van invasieve in het water levende plant- en diersoorten, die de biodiversiteit en lokale ecosystemen kunnen bedreigen. Volgens de conventie moeten schepen onder andere met een BWT-systeem worden uitgerust. Dit heeft gevolgen voor scheepvaartondernemingen en voor ABN AMRO als financier.

Ballastwater

Ballastwater wordt gebruikt om een schip stabiel te houden als het niet (volledig) geladen is. Als de lading eenmaal aan boord is, moet het ballastwater geloosd worden. Het lozen van ballastwater kan negatieve gevolgen hebben voor het milieu, omdat lokale watersystemen “vervuild” raken met invasieve plant- en diersoorten uit andere regio’s.

Werking

BWT-systemen behandelen het ballastwater voordat het geloosd wordt, om schade aan het lokale mariene ecosysteem te vermijden. Het BWT-systeem filtert het water zodat deze organismen zich niet kunnen vermenigvuldigen. De International Maritime Organization heeft in de BWT-regulering bepaalde deadlines vastgesteld om de manier van lozing stapsgewijs te verbeteren. Uiteindelijk moeten in 2022 alle schepen een BWT systeem aan boord hebben.

ABN AMRO

ABN AMRO Transportation heeft veel aandacht voor de duurzaamheidsaspecten van de scheepvaart en wil hier samen met klanten aan werken. Met als gevolg dat ABN AMRO nu als eerste bank ter wereld voor een klant de financiering van BWT-systemen regelt. Bart van Veen, Associate Director Transportation voor Noord-Europa bij ABN AMRO: “Dit mag een mijlpaal heten in onze ondersteuning van klanten bij de verduurzaming van hun activiteiten. De combinatie van nieuwe wetgeving en creatieve financieringsoplossingen is een duidelijk voorbeeld van duurzaamheid in de scheepvaart.”