ABN AMRO: uitslag eerste ronde presidentsverkiezingen Frankrijk gunstig voor financiële markten

Eiffel tower

Emmanuel Macron en Marine Le Pen hebben zondag de eerste ronde van de Franse presidentsverkiezingen gewonnen. De markt reageerde met een bescheiden herstel van de euro. De Europese aandelenmarkten openden vanmorgen iets hoger.

Annemijn Fokkelman, Global Head Equity Strategy bij ABN AMRO Private Banking, noemt de uitslag gunstig: “Voor de financiële markten was ook deze eerste ronde al bepalend. Ik verwacht dan ook een opgeluchte reactie. De aandelenmarkten stijgen al maanden maar werden de laatste tijd getemeperd door geopolitieke ontwikkelingen, waaronder diverse verkiezingen in Europa, zoals die in Frankrijk. Er kan nu wat spanning van de markten af. Die kunnen de blik weer wat meer op de positieve fundamentele omstandigheden richten.” Voor de tweede ronde voorziet het basisscenario van ABN AMRO dat Macron de nieuwe president van Frankrijk wordt. Voor de benodigde steun voor het programma van Macron wordt de uitkomst van de Franse parlementsverkiezingen van juni essentieel.

Hoe nu verder?

Na de eerste resultaten gisteravond concludeerde ABN AMRO dat de fundamentele omstandigheden wereldwijd verbeteren. Die positieve ontwikkeling houdt naar verwachting aan. De voorkeur gaat nog altijd uit naar aandelen, want obligaties blijven oninteressant. Het advies is om een grote reserve liquiditeiten aan te houden voor eventuele kansen die zich voordoen. Europese aandelen hebben daarbij de voorkeur boven Amerikaanse aandelen.

Fokkelman: “In vergelijking met de VS verbetert de omgeving voor Europese aandelen snel: we zien tekenen van toenemende economische groei, veel sterkere opwaartse bijstellingen van de bedrijfswinsten dan in de VS en steeds aantrekkelijkere waarderingen. De verkiezingen in Europa blijven een risico, maar wel eentje dat afneemt.”

Bij obligaties adviseert ABN AMRO om de duration van de portefeuille te verlagen. Op die manier is de strategie niet alleen gepositioneerd voor een hogere obligatierente in de komende 12 maanden maar ook voor de te verwachten rally als de markten na de Franse presidentsverkiezingen opgelucht adem halen en de rente op Duitse Bunds weer omhooggaat.