Duurzaamheidsbeleid in de praktijk

Sustainable Bussiness

ABN AMRO toetst voortdurend of haar klanten voldoen aan (internationale) wet- en regelgeving en het duurzaamheidsbeleid van de bank. Dat gebeurt voor het eerst tijdens het klantacceptatieproces. Voldoet een klant daar niet aan, dan worden er geen zaken gedaan.

Het kan ook voorkomen dat er aanwijzingen zijn dat een bestaande klant niet meer voldoet. In dat soort situaties gaan we het gesprek met de klant aan en stellen we, eventueel met behulp van derden, vast wat de feitelijke situatie is. Als een klant niet meer blijkt te voldoen aan ons beleid, dan gaan we serieus het gesprek aan om te sturen op verbetering. Richard Kooloos, Hoofd Duurzaam Bankieren: “Op die manier kunnen we onze invloed vanuit de financieringsrelatie aanwenden om de klant te bewegen duurzamer te gaan handelen. Dat doen we ook als het gaat om mogelijk conflicterende activiteiten binnen de keten van een klant.”

Als blijkt dat er onvoldoende voortgang is en de klant in gebreke blijft om te voldoen aan de duurzaamheidseisen van de bank dan is de ultieme consequentie dat, met inachtneming van de juridische voorwaarden, de relatie wordt beëindigd. ABN AMRO heeft diverse sector specifieke ‘duurzaamheidspolicies’, die te vinden zijn op deze website. Als je meer wilt weten over de toepassing van het duurzaamheidsbeleid in de praktijk, lees dan de blog van Marieke Abcouwer, een van de collega’s op de afdeling Duurzaam Bankieren.