395 miljoen euro kwartaalverlies voor ABN AMRO in uitzonderlijke omstandigheden

Vandaag rapporteerde onze bank een verlies van 395 miljoen euro over het eerste kwartaal van 2020, met name vanwege hoge kredietvoorzieningen als gevolg van Covid-19, dalende olieprijzen en beweeglijke financiële markten.

Afgelopen periode hielpen ruim 20.000 collega’s van ABN AMRO onze klanten de eerste klappen van de Covid-19-crisis op te vangen. Meer dan 100.000 mensen en bedrijven gaven we een automatische betaalpauze voor hun aflossing en rente. En we hielpen duizenden bedrijven met overbruggingskredieten. Hoe de coronacrisis uiteindelijk zal uitpakken op de wereldeconomie, kan niemand met zekerheid zeggen. Wel is duidelijk dat de impact heftig zal zijn. Afgelopen kwartaal zette ABN AMRO alleen al 500 miljoen euro opzij aan voorzieningen voor mensen en bedrijven die direct geraakt worden door de huidige crisis. Gelukkig kunnen we als bank tegen een stootje, we hebben een ruime kapitaalbuffer om de hoge voorzieningen nu en in de toekomst op te vangen. Dat is ook logisch, want we zien het als onze taak om te blijven staan bij een economische storm en lucht te brengen in deze crisis.

Lees ook: ABN AMRO noteert 395 miljoen euro nettoverlies in Q1 2020