ABN AMRO trots op lancering eerste wereldwijde PCAF standaard

Het Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF) waarvan ABN AMRO één van de oprichters is, geeft financiële instellingen vanaf vandaag een instrument voor het meten en rapporteren van broeikasgasemissies (BKG) die verband houden met leningen en investeringen. Het instrument met de naam Global GHG Accounting and Reporting Standard, ontving het keurmerk "Built on Greenhouse Gas Protocol". Hiermee wordt de PCAF-standaard de wereldwijde referentie voor de boekhouding van broeikasgassen en gerelateerde financiële zaken.

Wereldwijd richt de financiële sector zich tegenwoordig steeds meer op het tegengaan van de negatieve effecten van klimaatverandering. De PCAF-standaard biedt methoden om de gefinancierde emissies van zes activaklassen te meten: beursgenoteerde aandelen en bedrijfsobligaties, zakelijke leningen en niet-beursgenoteerd eigen vermogen, projectfinanciering, commercieel onroerend goed, hypotheken en motorvoertuigenleningen.

Intensieve samenwerking

“De vaststelling van de PCAF-methodologie als standaard voor het meten en rapporteren van CO2 is een belangrijk moment die door intensieve samenwerking in de sector tot stand is gekomen. Het is fantastisch om te zien dat een initiatief dat in Nederland in 2015 is begonnen, met een klein aantal Nederlandse financiële instellingen, zich inmiddels heeft ontwikkeld tot een wereldwijde standaard die door meer dan 80 instellingen wordt omarmd. ABN AMRO was er vanaf het begin bij en is nog steeds intensief betrokken als lid van de wereldwijde PCAF-stuurgroep en voorzitter van PCAF Nederland. We zullen ook blijven bijdragen aan verdere ontwikkelingen die financiële instellingen in staat stellen om te kunnen meten, rapporteren en sturen op hun impact”, aldus Tjeerd Krumpelman; Global Head of advisory, reporting & engagement Group Sustainability ABN AMRO.”

84 gecommitteerde instellingen wereldwijd

Als onderdeel van het PCAF-initiatief hebben 84 financiële instellingen, met een totaal vermogen van 16,9 biljoen dollar, zich gecommitteerd tot het uitbrengen van rapportages volgens de nieuwe standaard. De PCAF-norm is een belangrijk hulpmiddel voor hen, en de bredere financiële sector in het algemeen, bij het behalen van hun klimaatdoelen. De Global GHG Accounting and Reporting Standard is hier beschikbaar. Het persbericht van PCAF is hier te vinden.

Relevante links