Energie steeds meer afhankelijk van weer, hoe blijft het licht dan branden?

Arnold en Jimmy bespreken in de podcast ‘De expert en de leek’ iedere maand een onderdeel van de energietransitie. Jimmy Lange is razendnieuwsgierig, maar zijn natuur- en scheikundekennis laten hem in de steek. Arnold Mulder (sectorbankier Energie bij ABN AMRO) is gelukkig in staat om het hem allemaal haarfijn uit te leggen.

Deze keer ontrafelen zij de valkuilen en kansen van ‘demand response’. Een methode om ons honderd jaar oude elektriciteitsnetwerk te updaten. Dat netwerk is gebouwd om het energieaanbod af te stemmen op onze energievraag. Maar we stoppen nu steeds meer zonne- en windenergie in het elektriciteitsnetwerk. Ons energieaanbod wordt dus steeds meer weersafhankelijk en minder controleerbaar. Hoe zorg je dan dat er genoeg elektriciteit is als iedereen ‘s morgens het licht aan doet? Dat vroeg Jimmy zich ook af. Arnold legt het uit in 12 minuten.

Verslimmen en verduurzamen

ABN AMRO wil haar klanten helpen op weg naar duurzaamheid. Onder andere door duurzame initiatieven in de energietransitie, zoals biobrandstof voor de luchtvaart, te financieren. Daarmee willen we bijdragen aan het verslimmen en verduurzamen van onze leefomgeving door middel van schone energieproductie: een van de belangrijkste doelen voor komende jaren binnen ABN AMRO op het gebied van innovatie.

Duurzame verdienmodellen op de snijtafel

Meer weten over duurzame technieken op het gebied van energie? Elke maand in Circl (het circulaire paviljoen van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas) vindt Energy Transition Thursday plaats. Hier leggen we verschillende duurzame verdienmodellen binnen de energietransitie op de snijtafel: want wie het verdienmodel voor een duurzame techniek sluitend krijgt, heeft goud in handen.

Benieuwd geworden naar het Energy Transition Thursday? Bekijk hier dan de volgende aflevering.

Meer weten over warmte- koudeopslag? Bekijk hier de hele aflevering van het Energy Transition Thursday evenement over dit onderwerp terug.

Bekijk de andere podcasts van batterijopslag, geothermie, waterstof en meer.