Energietransitie voor leken #5: warmte-koudeopslag

ABN AMRO helpt klanten op weg naar duurzaamheid. Zo ook in de energiesector. Maar om de energietransitie te versnellen heb je meer nodig dan alleen duurzame technieken. Een duurzaam verdienmodel is minstens zo belangrijk. Hoe werkt dat dan?

Arnold en Jimmy bespreken in de podcast ‘De expert en de leek’ iedere maand een onderdeel van de energietransitie. Jimmy Lange is razendnieuwsgierig, maar zijn natuur- en scheikundekennis laten hem in de steek. Arnold Mulder (sector bankier Energie bij ABN AMRO) is gelukkig in staat om het hem allemaal haarfijn uit te leggen.

Deze keer ontrafelen zij de valkuilen en kansen van warmte-koudeopslag. Een methode om een warmte en koude bron te vormen in de bodem, om vervolgens gebouwen te verwarmen of af te koelen. Maar is de Nederlandse bodem wel geschikt hiervoor? Spoiler alert! Volgens Jimmy lijkt warmte- koudeopslag te mooi om waard te zijn, dus wat staat deze techniek in de weg? Arnold legt binnen 12 minuten uit hoe het zit.

Verslimmen en verduurzamen

ABN AMRO wil haar klanten helpen op weg naar duurzaamheid. Onder andere door duurzame initiatieven in de energietransitie, zoals biobrandstof voor de luchtvaart, te financieren. Daarmee willen we bijdragen aan het verslimmen en verduurzamen van onze leefomgeving door middel van schone energieproductie: een van de belangrijkste doelen voor komende jaren binnen ABN AMRO op het gebied van innovatie.

Duurzame verdienmodellen op de snijtafel

Meer weten over duurzame technieken op het gebied van energie? Elke maand in Circl (het circulaire paviljoen van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas) vindt Energy Transition Thursday plaats. Hier leggen we verschillende duurzame verdienmodellen binnen de energietransitie op de snijtafel: want wie het verdienmodel voor een duurzame techniek sluitend krijgt, heeft goud in handen.

Benieuwd geworden naar het Energy Transition Thursday? Bekijk hier dan de volgende aflevering.

Meer weten over warmte- koudeopslag? Bekijk hier de hele aflevering van het Energy Transition Thursday evenement over dit onderwerp terug.

Bekijk de andere podcasts van batterijopslag, geothermie of waterstof.