Frans van der Horst over betalingsproblemen bij particulieren

Betalingsproblemen zijn een groot verborgen probleem in Nederland. Door de uitbraak van corona is dit groter en meer in de openbaarheid gekomen.

De overheid heeft regelingen getroffen en ook banken bieden betaalpauzes. Maar wat als zo’n betaalpauze niet voldoende is? Frans van der Horst – CEO Retail Banking – legt in deze video uit wat ABN AMRO haar klanten biedt om hierbij te helpen. En wat klanten zelf kunnen doen. Van der Horst: “Het allerbelangrijkste is dat klanten zich tijdig melden bij de bank. Hoe eerder je erbij bent, hoe beter. Samen kijken we dan naar een passende oplossing.”

1,3 miljoen huishoudens kampen met betalingsproblemen

Schuldenproblematiek is – ook los van corona - een groot maatschappelijk probleem. Een derde van de Nederlandse huishoudens heeft moeite om rond te komen. Ruim 1,3 miljoen huishoudens kampen met betalingsproblemen. Daarom staat dit onderwerp bij ABN AMRO sowieso hoog op de agenda en bieden we een aantal mogelijkheden om hier – samen met de klant – een oplossing voor te vinden.

Voorkomen is beter dan genezen

ABN AMRO schenkt veel aandacht aan preventie: we hebben lesprogramma’s voor scholen, werken samen met andere marktpartijen, zetten budgetcoaches in en hebben een preventieprogramma waarbij we klanten met betalingsproblemen proactief benaderen en samen op zoek gaan naar de best passende oplossing. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Ook kan het zijn dat klanten zelf contact opnemen omdat ze mogelijkerwijs problemen verwachten, bijvoorbeeld als ze hun baan kwijtraken. Zodra het contact is gelegd, doet de adviseur samen met de klant een Geldfit-test. Die test geeft inzicht in hoe de klant er financieel voor staat. Klanten krijgen gratis persoonlijk advies met praktische tips, waarmee zij zelf aan de slag kunnen. Indien nodig verwijzen we klanten door naar een Financiële Grip Coach van ABN AMRO.

Samen op zoek naar een oplossing

Zoals Van der Horst ook al zegt in de video: het belangrijkste is dat klanten zich zo snel mogelijk melden als ze financiële problemen hebben of als die dreigen te ontstaan. We onderzoeken dan samen de oorzaak van de problemen en stellen vast hoe die problemen aangepakt kunnen worden.

Mogelijke oplossingen zijn het tijdelijk verlagen van de maandlast bij een krediet (zowel aflossing als rente), bijvoorbeeld als de klant zijn baan kwijt is. Op die manier kan de klant de periode overbruggen van het hebben van minder inkomen tot het moment dat hij weer een nieuwe baan heeft. Ook voor klanten met een hypotheek bij ABN AMRO zijn er verschillende oplossingen. Zo kunnen we tijdelijk de maandlasten stopzetten. Of de hypotheek kan worden aangepast, denk aan bijvoorbeeld de hoogte van de rente, het verlengen van de looptijd en het wijzigen van de aflosvorm.

Ook na het traject houden we contact om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.

Tools & mogelijkheden

ABN AMRO biedt verschillende diensten en producten aan om schulden en betalingsachterstanden vroegtijdig te signaleren en betalingsproblemen zoveel als mogelijk te voorkomen.
  • De Geldfit-test: doe de test en onderzoek hoe ‘geldfit’ je bent.
  • De Grip-app: een digitaal huishoudboekje dat inzicht geeft in je uitgaven.
  • Een gratis persoonlijk financieel inzichtrapport. Aandachtspunten komen hierin duidelijk naar voren, zoals inkomen na pensionering en bij overlijden.
  • Financiële Grip-Coaches. Gecertificeerde budgetcoaches, voor klanten die moeilijk eigenhandig uit de schulden kunnen komen. Ruim 40.000 klanten van ABN AMRO kregen de afgelopen jaren hulp van een Gripcoach. 85% hebben de geldzaken daardoor weer op orde.
  • ABN AMRO is aangesloten bij de Nederlandse Schuldhulproute. Dit is een initiatief om klanten die in schulden dreigen te raken te begeleiden en problematische schulden te voorkomen.

Meer lezen?