Ondernemers bezorgd, wat doet bank?

Dat de coronacrisis verstrekkende gevolgen heeft, is inmiddels duidelijk. Ook veel ondernemers merken nu de gevolgen. Hoe gaan banken, en dus ook ABN AMRO, daarmee om?

“Ondernemers zijn zeker bezorgd”, stelt Geert Gladdines op de website van de NVB (Nederlandse Vereniging van Banken). Hij is adviseur zakelijke dienstverlening van de NVB en ziet dat in een aantal sectoren al duidelijk sprake is van een sterk verminderde omzet.

Econoom Albert Jan Swart van ABN AMRO heeft hetzelfde beeld en geeft aan dat bedrijven nog meer last gaan krijgen van de gevolgen van het coronavirus: “Volgens Bloomberg Economics zou de Chinese industrie op ongeveer 60 tot 70 procent van hun capaciteit draaien. Maar of dat waar is, is onzeker. Er vertrekken inmiddels circa 30 procent minder schepen vanuit China naar de Rotterdamse haven. En schepen die onderweg zijn, hebben gemiddeld genomen 30 tot 50 procent minder lading.”

De echte impact voor ondernemers moet nog komen, denkt Albert Jan Swart. “Organisatoren van evenementen hebben te maken met annuleringen. Zij hebben ogenblikkelijk werktijdverkorting nodig. Bedrijven die afhankelijk zijn van onderdelen uit het buitenland beginnen het ook moeilijk te krijgen, net als de reisbranche en de horeca. En verder is het nog stilte voor de storm.”

We hebben hier te maken met een vrij uitzonderlijke situatie. Het is dan ook niet raar dat ondernemers richting politiek en ook banken kijken voor oplossingen. “Banken begrijpen dat deze uitzonderlijke situatie ondernemers voor een grote opgave stelt en staan klaar om vragen te beantwoorden,” aldus Geert Gladdines, namens de banken. “Als er meer nodig is wordt per klant gekeken wat passend en mogelijk is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bieden van extra liquiditeit.” Ook de Europese Centrale Bank en regering komen met maatregelen als belastinguitstel en het opkopen van obligaties.

Hulp voor klanten

Als ABN AMRO helpen we ondernemers op dit moment op verschillende manieren. Uiteraard door kennisdeling. Het Economisch Bureau en Sector Advisory hebben analyses gepubliceerd over de impact van het coronavirus op de economie en het Nederlandse bedrijfsleven.

We kijken naar die sectoren met een grote kans op impact en nemen zelf contact op met onze klanten om de situatie te bespreken en maken capaciteit vrij om ondernemers die contact met ons opnemen goed te woord te staan. Waar nodig geven we advies. Tot slot kunnen we op basis van een liquiditeitsprognose klanten tijdelijk ondersteunen met extra liquiditeit. We beoordelen de situatie van geval tot geval. En we staan uiteraard in nauw contact met Economische Zaken, werkgeversorganisaties en toezichthouders om waar nodig samen op te trekken in het bieden van hulp.

Evenementen ABN AMRO afgelast

Natuurlijk zijn we zelf ook een onderneming. Vanwege onze rol in de maatschappij nemen we zelf ook voorzorgsmaatregelen. Ook bij ons en in Circl zijn evenementen afgelast of verzet. Er wordt door het personeel in gescheiden teams thuis en op kantoor gewerkt, en er wordt niet meer gereisd tussen verschillende banklocaties en afdelingen.

Publicaties Economisch Bureau

Coronavirus vormt een uitdaging voor grondstofmarkten.

Coronavirus raakt ook Nederlandse ondernemers.