Podcast duurzame verdienmodellen #4: vliegen op frituurvet

De energietransitie staat bol van de duurzame technieken, maar een duurzaam verdienmodel is minstens zo belangrijk. ABN AMRO helpt klanten op weg naar duurzaamheid. Zo kunnen we samen de energietransitie versnellen.

Arnold en Jimmy bespreken in de podcast ‘De expert en de leek’ iedere maand een onderdeel van de energietransitie. Jimmy Lange is razendnieuwsgierig, maar zijn natuur- en scheikundekennis laten hem in de steek. Arnold Mulder (sector bankier Energie bij ABN AMRO) is gelukkig in staat om het hem allemaal haarfijn uit te leggen.

Deze keer ontrafelen zij de valkuilen en kansen van biobrandstof voor de luchtvaart. Wist je dat het mogelijk is om te vliegen op frituurvet of landbouwresidu? Dit type brandstof heeft het potentieel om 80 procent zuiniger te zijn dan de fossiele variant. Een onderwerp dat misschien wel actueler is dan ooit. Want door de coronacrisis bleven vliegtuigen massaal aan de grond staan. Terwijl een stevig debat door de samenleving woedde of verduurzaming een verplichte voorwaarde moest zijn voor de staatssteun aan KLM. Is biobrandstof dé oplossing? Arnold legt het binnen 11 minuten uit.

Verslimmen en verduurzamen

ABN AMRO wil haar klanten helpen op weg naar duurzaamheid. Onder andere door duurzame initiatieven in de energietransitie, zoals biobrandstof voor de luchtvaart, te financieren. Daarmee willen we bijdragen aan het verslimmen en verduurzamen van onze leefomgeving door middel van schone energieproductie: een van de belangrijkste doelen voor komende jaren binnen ABN AMRO op het gebied van innovatie.

Duurzame verdienmodellen op de snijtafel

Meer weten over duurzame technieken op het gebied van energie? Elke maand in Circl (het circulaire paviljoen van ABN AMRO op de Amsterdamse Zuidas) vindt Energy Transition Thursday plaats. Hier leggen we verschillende duurzame verdienmodellen binnen de energietransitie op de snijtafel: want wie het verdienmodel voor een duurzame techniek sluitend krijgt, heeft goud in handen.

Benieuwd geworden naar het Energy Transition Thursday? Bekijk hier dan de volgende aflevering.

Meer weten over biobrandstof in de luchtvaart? Bekijk hier de hele aflevering van het Energy Transition Thursday evenement over dit onderwerp terug (kijktijd 56 minuten).

Bekijk de andere podcasts van batterijopslag, geothermie of waterstof.