Sustainable Development Goals – Actiedag

Vandaag is het precies vijf jaar geleden dat de wereld de Sustainable Development Goals (SDG’s), omarmde. Met deze doelstellingen voor duurzame ontwikkeling werken we toe naar een inclusievere, rechtvaardigere, en duurzamere samenleving in 2030.

Bij ABN AMRO vieren we deze speciale dag. Samen met honderden andere Nederlandse bedrijven, ngo’s, onderwijsorganisaties en overheidsinstellingen doen we mee aan een campagne waarin we onze steun betuigen voor de SDG’s van de Verenigde Naties. We verwachten dat zo’n duizend SDG-vlaggen  worden gehesen!

ABN AMRO staat achter de SDG’s

In 2015 werden de lidstaten van de VN het eens over een agenda voor duurzame ontwikkeling gericht op 2030. Het belangrijkste onderdeel van dit beleid: de zeventien Sustainable Development Goals (SDG’s). De doelstellingen hebben onder andere betrekking op beëindiging van armoede, bescherming van de mensenrechten, en tegengaan van klimaatverandering. In 2017 heeft ABN AMRO drie SDG’s uitgelicht die het beste aansluiten bij de duurzaamheidsaanpak van de bank – doelen waaraan de bank het meeste kan bijdragen, zowel door positieve impact te maken als door de negatieve gevolgen van de bedrijfsvoering tegen te gaan.

In september 2019 ondertekende ABN AMRO als een van de medeoprichters de Principles for Responsible Banking van de VN. Door deze beginselen voor verantwoord bankieren te ondertekenen, beloven we onze bedrijfsvoering als bank nog beter te laten aansluiten op de SDG’s en het Klimaatakkoord van Parijs. Hiermee sluiten we ons aan bij een coalitie van 130 banken over de hele wereld die samen meer dan USD 47 biljoen aan vermogen beheren. In 2020 doen we verslag van onze voortgang met de toepassing van de beginselen.

Meer lezen over de SDG’s waaraan ABN AMRO zich verbindt? Klik hier.