ABN AMRO en transparantie

Nerven van een blad

ABN AMRO vindt transparantie in de banksector zeer belangrijk en we hechten veel waarde aan open en constructieve dialoog met NGO’s. Het is wel van belang dat dit in goed overleg gaat en er geen onmogelijke verzoeken worden gedaan.

Op 7 november heeft de Eerlijke Bankwijzer (EBW) eigen onderzoek gepubliceerd over transparantie bij banken. EBW is in haar toetsing vrij rechtlijnig. Iets is goed of fout, zwart of wit. Helaas is de realiteit iets genuanceerder.

De EBW ziet bijvoorbeeld graag dat banken de namen van hun klanten openbaar maken. Naast het feit dat dit een administratief ondoenlijk klus is (je moet aan 400.000 klanten hiervoor individueel toestemming vragen), zouden we hier ook tegen juridische grenzen aanlopen. Daarnaast waarborgen wij de privacy van onze klanten. ABN AMRO zal een dergelijke lijst dan ook nooit maken. Dat maakt dat we bij de EBW altijd een onvoldoende zullen scoren op dit onderwerp.

Het feit dat wij niet altijd voldoen aan de door EBW zelf bedachte eisen van transparantie, wil niet zeggen dat wij daarom niet transparant zijn.

Liever zouden wij de dialoog aangaan met EBW over materiele zaken waar we verder kunnen verbeteren in plaats van elkaar telkens publiekelijk de maat te nemen zonder oog en oor voor de realiteit.

Voorbeelden
Op een aantal punten vindt de EBW ABN AMRO niet transparant (genoeg). Dat beeld herkennen wij niet altijd.

ABN AMRO is transparant over in welke sectoren of activiteiten wij niet investeren. Wij hebben specifiek beleid op investeringen in gevoelige sectoren. Al dit beleid staat uitgebreid op onze website. Al onze verstrekte leningen voldoen aan onze richtlijnen en onze exclusion list​ (PDF 18 KB).

We rapporteren volgens de internationale richtlijnen (GRI) en rapporteren per sector met hoeveel bedrijven wij aan engagement doen.

Wij handelen en beleggen niet voor eigen rekening en beleggen alleen voor en in opdracht van klanten.

Ook over onze activiteiten in belastingvriendelijke landen zijn wij transparant. Zie: Activiteiten ABN AMRO in belastingvriendelijke landen.

Transparantie is voor ABN AMRO een zeer belangrijk thema, niet alleen in onze verslaglegging. Klanten moeten begrijpen wat ze kopen en wat ze daar voor krijgen. Daarom maken we onze dienstverlening helder en duidelijk:

• Zo hebben wij onze productvoorwaarden en brochures allemaal herschreven op een taalniveau dat voor 90% van de Nederlanders goed te begrijpen is (taalniveau B1).
  • We hebben ons productaanbod overzichtelijk en toegankelijk gemaakt. Zo zijn we bijvoorbeeld van 20 spaarvormen naar 3 gegaan.
  • ABN AMRO MeesPierson, de private bank van ABN AMRO, heeft met al haar klanten individueel gesproken over het provisieverbod voor beleggingsadvies en beleggingsproducten.
  • ABN AMRO is 24 uur per dag, zeven dagen per week bereikbaar via telefoon, email en op social media om vragen en klachten van klanten te beantwoorden en af te handelen.

Transparantie is een continu verbeterproces. Dat beseffen wij ons ook en daar werken wij elke dag aan.