ABN AMRO zet belangrijke stap in de overgang naar IBAN

Pinapparaat

Op 8 januari gaat ABN AMRO met het Internetbankieren over op IBAN. Dat betekent dat zakelijke en particuliere klanten van de bank tijdens het bankieren te maken gaan krijgen met langere rekeningnummers. In Nederland kent het IBAN 18 posities. Gijs Schreuder en Erica Kostelijk, verantwoordelijk voor het betalingsverkeer van particulieren respectievelijk bedrijven, lichten de overgang toe.

Wat is IBAN?
Erica Kostelijk: "IBAN staat voor International Bank Account Number en is het gevolg van nieuwe Europese regelgeving. Op dit moment heeft elk land in Europa zijn eigen betalingsverkeer. Met de nieuwe regelgeving gaat iedereen vanaf 1 februari 2014 op dezelfde manier betalen. Doel daarvan is dat betalingen tussen Europese landen gemakkelijker en eenduidiger wordt waardoor er meer concurrentie komt en de Europese economie wordt gestimuleerd".

Waarom gaat ABN AMRO op 8 januari  al over?
Gijs Schreuder: "Per 1 februari moeten alle rekeningnummers in Europa 'over' zijn naar IBAN. Deze datum komt dichtbij  en onze klanten (particulieren en bedrijven) worden steeds vaker gevraagd om hun IBAN. Wij willen de klant zo goed mogelijk meenemen in de veranderingen en de overgang  zo soepel mogelijk laten verlopen. We  hebben daarom gekozen voor een gefaseerde uitrol."

Sinds eind maart vorig jaar worden al veel betalingen binnen Internetbankieren van ABN AMRO verwerkt op basis van IBAN. Vanaf 8 januari zal dit voor alle betalingen gaan gelden. In de periode tot aan 1 februari 2014, wanneer de overgang naar IBAN definitief wordt,  worden 'oude' rekeningnummers automatisch omgezet naar IBAN. Daarna moeten klanten altijd zelf de volledige IBAN invoeren.

Blijft Internetbankieren er hetzelfde uit zien?
Gijs Schreuder: "Nee, ook het uiterlijk van Internetbankieren wijzigt. De huidige 6 overboekingsschermen en het bestaande menu wordt vervangen door 1 scherm waardoor het overboeken van geld gemakkelijker wordt." Lees meer over ons vernieuwde Internetbankieren.

Gaat mobiel bankieren op 8 januari ook over op IBAN?
Gijs Schreuder: "De aanpassingen op de Mobiel Bankieren App vinden iets later plaats, namelijk op 20 januari."

Hoe word ik als klant geïnformeerd?
Erica Kostelijk: : "Klanten worden uitgebreid geïnformeerd over de aanpassingen in Internetbankieren, bijvoorbeeld via bankmail en onze website. Daarnaast hebben we een aantal technische aanpassingen gedaan om onze klanten te ondersteunen:

• Vanaf 8 januari wordt in Internetbankieren het adresboek van onze klanten omgezet naar IBAN.  Betalingen die de klant voor 8 januari heeft ingevoerd, maar een uitvoerdatum van na 8 januari hebben, zullen ook door ons omgezet worden naar IBAN. Hier hoeft de klant geen actie voor te ondernemen.

• Vanaf 8 januari worden ook alle lopende periodieke overboekingen van onze klanten omgezet naar IBAN."

Waar kan ik de IBAN  vinden?
Erica Kostelijk: "De klant ziet zijn eigen IBAN onder andere in het drop down menu in het overboekingsscherm. Ook in het adresboek staan de eigen rekeningen met IBAN. Daarnaast staat de IBAN op de betaalpassen die zijn uitgegeven na september 2012 en op de nieuwe overboekingsformulieren, die sinds februari 2013 worden uitgegeven.

De IBAN van het 'oude' rekeningnummer van een begunstigde kan gevonden worden via ibanbicservice.nl. Kies op de pagina voor 'IBAN BIC Check'. In het volgende venster vult men het rekeningnummer in waarnaar geld over gemaakt moet worden. Nadat er op 'verstuur' geklikt is verschijnt het bijbehorende IBAN.”

Meer informatie
Particuliere klanten kunnen terecht op www.abnamro.nl/overopiban. Voor zakelijke klanten is uitgebreide informatie beschikbaar op www.abnamro.nl/sepa. Door het invullen van de SEPA-tool op deze pagina ontvangt de klant direct een e-mail met een overzicht van de gevolgen van SEPA voor zijn organisatie. Met de SEPA Ready Check kunnen zakelijke klanten controleren of zij helemaal klaar zijn voor SEPA. Klanten kunnen met hun vragen natuurlijk ook terecht bij hun vaste aanspreekpunt bij ABN AMRO.

Lees hier meer over de veranderingen in het kader van de overgang naar IBAN.