Alle banken dezelfde regels voor veilig bankieren

Pinapparaat

Vanaf 1 januari 2014 hanteren alle banken voor hun particuliere klanten dezelfde regels voor veilig bankieren. Tot op heden hanteerde ABN AMRO – net als andere banken – eigen regels waar klanten aan moesten voldoen. Bovendien zijn de veiligheidsregels gemoderniseerd. Klanten weten hierdoor wat zij kunnen doen om zo veilig mogelijk te bankieren. De regels zijn opgesteld door de gezamenlijke banken en de Consumentenbond.

Veiligheidsregels

De veiligheidsregels per 1 januari 2014 zijn:
1. Houd uw beveiligingscodes geheim.
2. Zorg ervoor dat uw bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
3. Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die u gebruikt voor uw bankzaken.
4. Controleer uw bankrekening.
5. Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

Schade internetfraude daalt

De totale schade als gevolg van internetfraude is in Nederland sterk gedaald. Gijs Schreuder, Directeur Betalen Particulieren: “Betalingsverkeer is uitermate veilig. ABN AMRO doet er alles aan om dat zo te houden. We hebben schade door internetfraude teruggedrongen met 80% door onder andere geoblocking en voorlichting waardoor klanten meer oplettend zijn geworden.”

Schadevergoeding

In de praktijk verandert er niets voor particuliere klanten die slachtoffer zijn van fraude. Het uitgangspunt is en blijft dat ABN AMRO de schade vergoedt, tenzij er sprake is van grove nalatigheid. ABN AMRO bekijkt altijd van geval tot geval of ze schade vergoedt.

Bij grove nalatigheid ligt de bewijslast bij ABN AMRO. In het uiterste geval is het de rechter of het Kifid die bepaalt of daar sprake van is.

Meer informatie over veilig bankieren

Tips voor klanten over veilig bankieren zijn te vinden op: https://www.abnamro.nl/nl/prive/abnamro/veiligheid/index.html