DDoS: uitleg en achtergrond

DDoS ddos aanval

De afgelopen weken zijn verschillende instanties en banken doelwit geweest van DDoS-aanvallen. Ook ABN AMRO had hiermee te maken. De bank is goed geëquipeerd om DDoS-aanvallen af te slaan. Een keer heeft een aanval tot een korte verstoring van de systemen geleid. Op 18 april j.l. konden klanten gedurende een half uur geen gebruik maken van Internet Bankieren, Mobiel Bankieren en iDEAL. Een DDoS-aanval is geen hack: de gegevens van klanten zijn veilig. Maar wat is een DDoS-aanval precies en wat doet ABN AMRO hiertegen?

DDoS

DDoS staat voor Distributed Denial of Service. Bij een DDoS-aanval leggen cybercriminelen een website plat door een overvloed aan verzoeken naar die website te sturen. Hiervoor misbruiken ze onder andere onbeschermde computers in het buitenland. Door deze overvloed aan verzoeken kan het netwerk vollopen (er ontstaat ‘file’) of het geheugen van de webserver raakt vol. ABN AMRO zal altijd aangifte doen van een DDoS-aanval.

Veiligheid

Banken beschermen hun systemen met onder andere een firewall. Als banken niets doen tegen DDoS-aanvallen, raken deze firewalls overbelast en is er soms tijdelijk geen toegang voor klanten. De systemen zijn echter veilig, omdat de banken werken met de best mogelijke technologische bescherming die in de markt beschikbaar is. Daarnaast werken de banken nauw met elkaar samen om goed voorbereid te zijn op nieuwe aanvallen.

Hinder voor klanten

Tijdens een DDoS-aanval beschermt ABN AMRO haar systemen met een extra firewall en andere maatregelen. Klanten kunnen daar dan hinder van ondervinden. ABN AMRO informeert haar klanten zodra een DDoS-aanval tot een verstoring leidt en probeert eventuele overlast voor klanten zo veel mogelijk te beperken en op te lossen.

Relevante links

Meer persberichten