Duurzame scheepvaartsector belangrijk voor ABN AMRO

Scheepsbouw

ABN AMRO heeft een belangrijke positie op het gebied van transportfinanciering en heeft belangrijke klanten in portefeuille die actief zijn in de scheepvaart. Samen met deze partijen werkt ABN AMRO aan duurzame verbetering voor de sector.

Een onderwerp van belang in deze sector is duurzame scheepssloop. Dit gebeurt in een aantal landen niet duurzaam, met verstrekkende gevolgen voor arbeiders en milieu. Gust Biesbroeck, Head of Transportation: “Veel aspecten van de praktijk van het slopen van schepen in Bangladesh, India en Pakistan zijn mensonterend en een ramp voor het milieu. Het is een van de aspecten van de internationale scheepvaart die stellig verbetering behoeft.”

ABN AMRO financiert op geen enkele wijze de sloop of de tussenhandel van schepen die gesloopt gaan worden. Er worden uitsluitend jonge schepen gefinancierd. Toch hebben klanten van ABN AMRO soms te maken met niet-duurzame vormen van sloop omdat er nog altijd onvoldoende duurzamere alternatieven voor handen zijn. Daarnaast is de scheepsloop ook een zeer belangrijke economische activiteit voor de landen waar het gebeurt. Het is een sectorbrede en internationale problematiek die om een internationale wet- en regelgeving en toezicht vraagt. Dat is echter een traag en moeilijk proces.

ABN AMRO ziet daarom meer in het stimuleren van oplossingen vanuit de sector zelf. ABN AMRO is medeoprichter van het Sustainable Shipping Initiative. Daarnaast werkt ABN AMRO met de Green Award, een initiatief dat duurzame bedrijfsvoering in de scheepvaart stimuleert en beloont.

Schepen kennen een economische levensduur van gemiddeld 20-25 jaar. Tijdens deze periode wisselen de schepen vaak meer dan 4 keer van eigenaar. De financiering van een schip wordt meestal in 10 to 15 jaar afgelost. Aan het einde van de levensduur van een schip ontstaat een traject van tussenhandelaren die de schepen verkopen aan sloopbedrijven. Dat maakt het contractueel niet mogelijk om bijvoorbeeld bij de financiering van een nieuw schip voorwaarden af te dwingen voor een duurzame sloop. De eerste eigenaar kan met de beste wil van de wereld niet de verantwoordelijkheid overnemen van de volgende eigenaar, laat staan de eigenaren daarna of zelfs van de tussenhandelaren die zich richten op scheepssloop. Het slopen van schepen is daarom een sectorbreed probleem.  Het afzien van scheepsfinancieringen is ook geen reële optie of oplossing. De scheepvaart is van cruciaal belang voor het mondiale transport van voedsel en goederen in de wereld waar onvoldoende alternatieven voor zijn.

ABN AMRO en de sector zien de oplossing daarom in het investeren in een duurzame scheepvaartsector en in duurzame sloop.

Eerlijke Bankwijzer heeft onderzoek gedaan naar Nederlandse Banken en hun beleid op duurzame scheepssloop. ABN AMRO scoort in dat onderzoek als kredietverlener een score van 3 op een schaal van 5.