ABN AMRO wint EC GreenLight Annual Award 2013

Medaille goud zilver brons

Europese duurzaamheidsprijs is erkenning voor baanbrekend project gericht op energiebesparing. ABN AMRO en GreenFox helpen organisaties bij verduurzaming kantoorgebouwen.

ABN AMRO heeft de GreenLight Annual Award 2013 gewonnen. Zij nam deze Europese prijs vandaag in ontvangst voor de financiering en deelname aan een baanbrekend concept van GreenFox, dat energieverspillende tl-buizen in kantoorgebouwen vervangt door energiezuinige verlichting. Dit resulteert niet alleen in een lagere energierekening, maar ook in een substantiële CO2-reductie. Bedrijven benutten het financiële voordeel dat dit oplevert om de kosten van de door ABN AMRO geleverde financiering terug te betalen.

Het GreenLight-programma heeft tot doel om het gebruik van energie-efficiënte verlichting te stimuleren en zo de energieconsumptie in Europa te beperken. Met ABN AMRO als partner biedt GreenFox organisaties de mogelijkheid  om conventionele armaturen/lichtbakken aan te passen, zodat ze geschikt worden voor de nieuwe energiezuinige T5 tl-buis. De oude armatuur kan gewoon blijven hangen, wat direct een besparing op grondstoffen oplevert. Voor  een gemiddeld kantoor is sprake van een energiebesparing van ruim 40 procent per tl-buis, zonder dat sprake is van directe investeringskosten. Klanten betalen de rekening aan ABN AMRO uit de besparing op energie. Ook levert het concept een bijdrage aan de lokale werkgelegenheid. Zo maakt GreenFox de bestaande verlichting in samenwerking met lokale sociale werkplaatsen energiezuinig.

Naar een duurzame economie

"We zijn er erg trots op dat dit bijzondere concept, waarbij ABN AMRO en GreenFox op basis van co-creatie succesvol met elkaar samenwerken, is bekroond met de GreenLight Annual Award. Onze visie op duurzaamheid is dat we klanten faciliteren op weg naar een duurzame economie. GreenFox sluit hierop naadloos aan. Samen bieden we organisaties de mogelijkheid om zonder extra investeringen een energie- en CO2-besparing te realiseren. Bovendien helpen zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan werk en bewijzen zij ook het milieu een dienst”, vertelt Eric Zwaart, Sector Banker Overheid en Onderwijs van ABN AMRO. Ook Renzo Deurloo, mede-oprichter en aandeelhouder van GreenFox, is verheugd met de bekroning voor de samenwerking, die mede dankzij Agentschap NL tot stand kwam. “De samenwerking met ABN AMRO zorgt ervoor dat onze werkwijze binnenkort bij alle klanten van ABN AMRO onder de aandacht komt. Zo wordt energiebesparen net zo gewoon als een betaalrekening."

ABN AMRO neemt voor haar eigen kantoren ook diensten af van GreenFox. Zo zijn in vijf ABN AMRO kantoren in Nederland energiezuinige T5 tl-buizen geïnstalleerd. Dit levert een reductie op van 50 ton aan CO2-uitstoot.

Meer informatie over het Green light programma en het persbericht over de award is te vinden op de website van de Nederlandse Stichting Voor Verlichtingskunde (www.nsvv.nl).

Meer persberichten

Filteren op