Fashion: Gat tussen creatie en commercie verkleinen

Vrouw aan het winkelen

Manolo Márquez (Hoofd ABN AMRO Fashion Desk) en Ilona Roolvink (Sponsoringmanager ABN AMRO) zijn twee medewerkers van de bank met een opvallende baan. Zij weten alles over fashion en design, en organiseerden onlangs samen met de Amsterdam Fashion Week een event voor klanten.

Mode en een bank. Dat is een niet alledaagse combinatie.
Manolo: "Als je weet dat er negen miljard euro per jaar wordt omgezet in de Nederlandse mode-industrie, is de vraag beantwoord."

Wat houden jullie banen precies in? Lekker online shoppen tijdens werktijd?
Ilona: "Nee, was het maar zo! Ik ben sponsormanager voor Kunst en Cultuur. Daar vallen fashion en onder andere design onder. Het leuke aan deze baan is dat het dynamisch en inspirerend is."

Manolo: "Het is ook niet aan ons om een collectie mooi of lelijk te vinden. Als Fashion Desk moeten wij het verdienmodel van ontwerpers snappen en ons onderscheiden door onze kennis. Ontwerpers willen iets moois maken, aan ons de taak om de financiële kant goed voor ze te regelen."

Waarom sponsort ABN AMRO de Amsterdam Fashion Week en de Dutch Design Week?
Ilona: "We zijn van de negentien edities van de Amsterdam Fashion Week, al achttien edities partner. In het begin werden we voor gek verklaard, want mode draait volgens velen om glitter en glamour. Maar de bank heeft van oudsher een grote textielportefeuille waar jaarlijks veel geld in omgaat. Nu zijn we geen hoofsponsor meer, maar maken we onderdeel uit van het business programma. We willen meer focussen op de inhoud en een verbindende factor zijn voor bedrijven, producenten en jonge ontwerpers. Zo hopen we uiteindelijk het gat tussen creatie en commercie te verkleinen."