ICI PARIS XL uitgeroepen tot ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2013

Trofee beker met rood wit blauw lint

Vakprijzen Retail Executive en Retail Managementteam 2013 voor Jumbo

Winkelketen ICI PARIS XL is uitgeroepen tot ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland 2013. Colette Cloosterman van Jumbo, nam de prijs voor Retail Executive 2013 in ontvangst. Daarnaast won het managementteam van Jumbo de vakprijs Retail Managementteam 2013. De prijzen zijn gisteren uitgereikt tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala in Santpoort.

In de afgelopen maanden beoordeelden ruim 330.000 consumenten hun favoriete winkelketen voor de publieksprijs ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland. Consumenten beoordeelden een winkelketen op negen aspecten, namelijk de prijsaspecten: prijs-kwaliteitverhouding, prijsniveau en acties & aanbiedingen. Op de serviceaspecten: service en deskundig en klantvriendelijk personeel. En op de assortimentaspecten: assortiment, sfeer en vernieuwing. Deze scores resulteerden in 27 categoriewinnaars die op 30 september bekend zijn gemaakt. Alle categoriewinnaars maakten kans op de overall titel door stemmen van de consument binnen te halen en daarbij het beste te scoren op de belangrijkste aspecten voor de consument. ICI PARIS XL behartigt naar de mening van een grote meerderheid van Nederland het beste de belangen van de markt en mag zichzelf daarom de Beste Winkelketen van Nederland 2013 noemen.

Vakprijzen Retail Executive en Retail Managementteam 2013

Colette Cloosterman van Jumbo sleepte de vakprijs Retail Executive 2013 in de wacht. Hiermee liet zij de andere genomineerden achter zich. Hieronder de complete top vijf Retail Executives:

1.     Colette Cloosterman van Jumbo
2.     Ronald van Zetten van HEMA
3.     Krein Bons van vanHaren
4.     Philip Mountford van Hunkemöller
5.     Steven Bakker van Bas Group

Het managementteam van Jumbo behaalde de meeste stemmen voor de vakprijs Retail Managementteam 2013. De top vijf Retail Managementteams ziet er als volgt uit:

1.     Jumbo
2.     HEMA
3.     Action
4.     Paradigit

De winnaars van beide vakprijzen zijn bepaald nadat vakgenoten (retailers) in een eerste stemronde aangaven welke Retail Executive en welk Retail Managementteam zij wilden nomineren. Op basis hiervan is een Top 10 Retail Executives en een Top 10 Retail Managementteams samengesteld. In de tweede ronde is gestemd op één Retail Executive en één Retail Managementteam. Hieruit kwam een Top 5 voor beide categorieën voort. Tijdens het ABN AMRO Retailer of the Year Gala konden retailers hun laatste stem uitbrengen. In totaal hebben ruim 1.000 vakgenoten gestemd.

Retailer of the Year concept – Beste Starter Award & Retail Innovation Award

Het concept Retailer of the Year is in 2003 ontstaan in Nederland en is inmiddels actief in negen Europese landen. In Nederland bestaat het concept uit een publiekprijs, twee vakprijzen en twee juryprijzen. De publieksprijs ‘ABN AMRO Beste Winkelketen van Nederland’ is het grootste consumentenonderzoek in Nederland waarin alle winkelketens met minimaal zeven vestigingen in Nederland of een in Nederland gevestigde winkelketen met wereldwijd meer dan 30 vestigingen zijn opgenomen. De vakprijzen ‘Retail Executive’ en ‘Retail Managementteam’ worden geselecteerd en bepaald door retailers (vakgenoten).

Op 14 februari 2014 zal tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament de juryprijs ‘Beste Starter’ worden uitgereikt. Op 27 maart 2014 wordt onder het concept Retailer of the Year ook de juryprijs ‘Retail Innovation Award’ uitgereikt voor de meest innovatieve retailorganisatie of voor de organisatie die werkzaam is voor de retailbranche.