ABN AMRO verstrekt nog steeds studieleningen aan piloten

Cockpit vliegtuig lucht

ABN AMRO was onlangs in het nieuws omdat de bank gestopt zou zijn met het verstrekken van studieleningen aan piloten. Dat is niet juist. Wel is ABN AMRO vooruitlopend op verslechterende marktomstandigheden in 2009 in overleg met de vliegscholen terughoudender geworden in het financieren van (toekomstige) piloten. Vliegscholen nemen sinds 2009 minder studenten aan.

Vooral op de Nederlandse markt zijn de arbeidsmarktomstandigheden moeilijk. Peter Elders, hoofd pilotendesk: "In Nederland is er een wachtlijst voor afgestudeerde piloten. Wachtlijsten hebben we ook gezien in de jaren na 11 september 2001 en 2002/2003 (SARS). In beide gevallen hebben die wachtlijsten zich vanzelf opgelost toen het luchtvervoer weer aantrok en daardoor de vraag naar piloten weer steeg. We zien dat de internationale markt nu voorzichtig weer aantrekt. Daar liggen kansen".

Dat veel piloten betalingsproblemen zouden hebben, herkent Elders niet. "Ruim 95% van de piloten die klant zijn bij ABN AMRO voldoet aan zijn betalingsverplichtingen. Dat is een zeer hoog percentage en hoger dan in andere sectoren", aldus Elders. "Voor die beperkte groep klanten bij wie er wel een probleem is, is er een begeleidingsproces vanuit de bank". De aantijging dat ABN AMRO niet aan haar zorgplicht zou hebben voldaan, wijst de bank dan ook van de hand. Op het moment dat aspirant-piloten zich aanmelden voor een studielening, wijst ABN AMRO op de financiële risico’s die behoren bij de lening en geeft de bank aan dat het niet vanzelfsprekend is dat er zo maar een baan gevonden wordt.

ABN AMRO is momenteel de enige verstrekker op het gebied van pilotenfinancieringen en financiert al vijfentwintig jaar  pilotenopleidingen.

Relevante links