Reactie ABN AMRO op item Nieuwsuur over landroof in Brazilië

Brazilie landkaart

Op woensdag 2 oktober zond Nieuwsuur een reportage uit over de verstrekkende en ingrijpende gevolgen van de conflicten over landeigendom in de regio Mato Grosso do Sul in Brazilië. In deze regio wordt suikerriet verbouwd. Ook op land waar conflict over is. Deze suikerriet wordt onder andere geleverd aan fabrieken van de organisatie Bunge.

Bunge heeft de betreffende fabrieken, die reeds bestonden, aangekocht. Bij die aankoop hoorde ook het overnemen van contracten van toeleveranciers. Een deel van die toeleveranciers werkt op land waar conflict over is. De Braziliaanse regering dient te beslissen hoe deze conflicten worden opgelost. Bunge geeft aan de beslissing van de overheid direct te zullen opvolgen in de contracten met de toeleveranciers. Daarnaast geeft Bunge aan de lopende contracten met producenten van suikerriet op land waar conflict over is, niet te verlengen.

ABN AMRO sluit landroof uit in haar kredietbeleid
ABN AMRO wil niets te maken hebben met landroof. Landroof leidt tot situaties met verstrekkende en ingrijpende gevolgen voor de betrokkenen. ABN AMRO heeft daarom een strikt beleid om landroof te voorkomen. Wij onderschrijven het belangrijke FPIC principe (Free, Prior and Informed Consent). We toetsen al onze handelsfinancieringsklanten hierop en het is een vast onderdeel van onze bredere duurzaamheidsanalyses. Onze inspanningen worden ook onderkend door Eerlijke Bank Wijzer die het beleid om landroof te voorkomen vorig jaar beoordeelde met een 4 op een schaal van 5.

Bunge
Bunge is een van de grootste bedrijven ter wereld op het gebied van handel in landbouwproducten. In deze markt is ABN AMRO een belangrijke financier. ABN AMRO heeft geen relatie met Bunge in Brazilië, noch met de betreffende boerenbedrijven in de regio Mato Grosso do Sul. We zullen deze reportage bespreken met Bunge en toetsen hoe de aangehaalde zaken zich verhouden tot het duurzaamheidsbeleid.

Meer informatie over ons beleid om landroof te voorkomen, is te vinden op onze website (www.abnamro.com) in de lijst van zaken die we uitsluiten (de exclusion list​ (PDF 18 KB)), in onze agri-commodities policy en in ons human rights statement.