Reactie op onderzoek Eerlijke Bankwijzer (EBW) inzake veetransport

Koeien in een weiland

Inzake veetransporten is het beleid van ABN AMRO gericht op het controleren van de naleving van de wet- en regelgeving. Zowel vanuit de veetransportsector zelf als vanuit de wetgever is er sprake van sterke (zelf) regulering en gedegen toezicht. Het voldoen aan deze regels is een vast onderdeel van gesprekken tussen relatiemanagers van ABN AMRO en hun klanten. Bijvoorbeeld door te vragen naar de benodigde vergunningen en naar het kwaliteitskeurmerk van de sector zelf  (QLL certificering).

Richard Kooloos, Hoofd Duurzame Ontwikkeling: "Met deze werkwijze zorgen we ervoor dat we geen klanten in de boeken hebben, die het niet nauw nemen met de regelgeving op het gebied van dierenwelzijn in relatie tot veetransport. Dergelijke bedrijven willen wij niet als klant."

EBW vraagt banken om verder te gaan dan wet- en regelgeving op het gebied van veetransport waardoor de scores van Nederlandse banken, waaronder ABN AMRO,  in het onderzoek laag uitvallen. ABN AMRO is van mening dat bestaande wet- en regelgeving en het toezicht hierop de veetransportsector reeds in sterke mate reguleert. Daarnaast is het voor een bank nauwelijks mogelijk om, bovenop bestaande wetgeving, richting een internationale en complexe sector als deze, extra afspraken te maken.