Reactie op NRC-artikel, zaterdagkrant 17 augustus 2013

Microfoon staat klaar voor speech

In de NRC lopen meest anonieme bronnen leeg over ABN AMRO. Het betreft vooral ex-bankiers die met een zekere heimwee spreken over de oude bank. Ze schetsen een bank die ABN AMRO niet meer is en ook niet meer wil zijn. ABN AMRO is een klantenbank geworden met een gematigd risicoprofiel. Dat betekent dat de bank alleen risico's wil nemen die ze kan overzien. Met succes, want de bank verstevigde in vrijwel alle marktsegmenten (zowel retail, private banking als zakelijk) haar marktpositie. Daarnaast laten de kostenniveaus een goede ontwikkeling zien, evenals de financiële resultaten en prestaties. Op pagina’s 4 en 5 van het ABN AMRO jaarverslag voor 2012 staat een overzicht van deze ontwikkeling over de laatste drie jaar.

Een anonieme bron met heimwee vertelt in het NRC-artikel dat ABN AMRO niet meer meedoet in het internationale grootzakelijk segment. Dat klopt en is in lijn met de strategie van de bank, die vooral gericht is op het bedienen van lokale, Nederlandse spelers. ABN AMRO mag zich verheugen op een zeer brede schare AEX- en midcap-klanten. De bank is wat dat betreft weer helemaal terug en is dus weer een dominante speler op de Nederlandse grootzakelijke markt. Overigens is ABN AMRO in het financieren van handelsstromen in de segmenten Energy, Commodities en Transportation nog steeds een wereldspeler en bedient daar de top van de internationale markt.

De constatering van een verdrietige ex-bankier dat er in de Raad van Bestuur geen ervaren bankiers zitten is onjuist. De Raad van Bestuur van ABN AMRO heeft ruime en langjarige ervaring in het bankwezen. De combinatie van bankiers, oud-politici en topambtenaren is daarbij bij tal van (internationale) financiële instellingen zeer vruchtbaar gebleken. Het mag ook duidelijk zijn dat het huidige ABN AMRO niet te vergelijken is met het oude ABN AMRO van voor de financiële crisis. Dit is in lijn met de door de maatschappij en de bank gewenste richting (sorry ex-bankiers).

ABN AMRO heeft haar strategie begin 2013 aangescherpt. Daarvan kan kennis worden genomen op onze website: (Strategic Update). Deze aanscherping is ook tijdens de persconferentie voor de presentatie van de jaarcijfers over 2012 toegelicht - in aanwezigheid van de NRC.