Reactie op onderzoek Eerlijke Bankwijzer (EBW) naar relatie kernwapenproducenten

Logo ABN AMRO

Op 14 februari publiceert Eerlijke Bankwijzer (EBW) een onderzoek naar de relaties tussen Nederlandse financiële instellingen en kernwapenproducenten.

ABN AMRO wil geen relaties met kernwapenproducenten en heeft dit vastgelegd in haar beleid. Uit het onderzoek blijkt dat ABN AMRO geen krediet verstrekt aan kernwapenproducenten. Uit het onderzoek komt tevens naar voren dat in een aantal fondsen die door Neuflize OBC worden aangeboden, aandelen zitten van bedrijven die te relateren zijn aan kernwapens. Het gaat om EUR 7,5 miljoen in 7 bedrijven (bijvoorbeeld Rolls Royce).

De fondsen waar het om gaat, worden samengesteld door een derde gemandateerde partij. Zoals ook vermeld op onze website is het beleid van ABN AMRO niet van toepassing op mandaten. Vanuit Neuflize OBC worden gesprekken gevoerd met gemandateerde partijen om ervoor te zorgen dat deze verder verduurzamen.

Relevante links