SEPA en IBAN: wat houdt het in?

Mobiele telefoon met ABN AMRO Bankieren app

Op 1 februari 2014 stappen we over op SEPA en IBAN. Wat betekent dit en wat zijn de gevolgen voor consumenten en bedrijven?

Door SEPA (Single Euro Payments Area) wordt Europa één gemeenschappelijke betaalmarkt. Daardoor is er geen verschil meer tussen binnenlandse en buitenlandse betalingen binnen Europa. Voor consumenten en bedrijven is dat gemakkelijk, helder en efficiënt. SEPA komt voort uit Europese wetgeving en geldt voor alle deelnemende landen in het SEPA-gebied*.

Over op IBAN
Eén van de gevolgen van SEPA is dat het huidige, 9-cijferige rekeningnummer vervangen wordt door de IBAN (International Bank Account Number). In Nederland bestaat de IBAN uit uw huidige rekeningnummer, vooraf gegaan door de landcode (NL), een controlegetal (twee cijfers), een code van de bank (vier letters, ABNA) en één of meer nullen. Rekeninghouders kunnen nu al van hun IBAN gebruikmaken. U vindt uw IBAN in Internet Bankieren, op uw rekeningafschrift en (binnenkort) op uw betaalpas.

Gevolgen voor bedrijven
Bedrijven en organisaties moeten aanpassingen doen aan hun boekhouding. Dat geldt voor iedereen: van eenmansbedrijf tot voetbalvereniging tot energieleverancier. Welke aanpassingen nodig zijn, verschilt per organisatie. Bedrijven die zich niet goed voorbereiden, krijgen vanaf 1 februari 2014 problemen met hun betalingsverkeer, zoals salarissen die niet meer kunnen worden overgemaakt of incasso’s die niet meer werken .

Voor veel bedrijven betekent het aanpassen van hun boekhouding niet meer dan het updaten van hun boekhoudpakket. Bedrijven die hun eigen boekhoudsoftware hebben ontwikkeld, moeten zelf de benodigde aanpassingen doen. Klanten van ABN AMRO vinden de technische specificaties hiervoor op abnamro.nl/sepadownload.

SEPA-tool
Bent u klant van ABN AMRO en wilt u weten welke gevolgen SEPA heeft voor uw organisatie? Vul dan de SEPA-tool in op abnamro.nl/sepa. U ontvangt dan direct een overzicht van de veranderingen die voor u van belang zijn.

*SEPA-gebied
De deelnemende landen zijn: België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk (inclusief Guadeloupe, Martinique, Frans Guyana en Réunion), Griekenland, Hongarije, Ierland, IJsland, Italië, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal (inclusief Azoren en Madeira), Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje (inclusief Canarische Eilanden, Ceuta en Melilla), Tjechië, Verenigd Koninkrijk (inclusief Gibraltar en Noord-Ierland), Zweden en Zwitserland.

Relevante links