Statement Nederlandse banken over DDOS-aanval

DDoS ddos aanval

Klanten van Nederlandse banken ondervonden vandaag hinder in het betalingsverkeer. Voor klanten van ING was Internet Bankieren en mobiel bankieren tijdelijk niet beschikbaar. Bij andere banken was het tijdelijk niet mogelijk betalingen te doen via iDeal. Een en ander was het gevolg van een zeer groot aanbod van het internetverkeer op de websites van de banken, een zogenaamde DDOS-aanval, waar zowel Nederlandse als buitenlandse banken hinder van ondervonden.

Tijdens een DDOS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar wordt.

Het gaat hier niet om een hack. De veiligheid van Internet Bankieren, mobiel bankieren en iDeal zijn niet in het geding geweest. De banken benadrukken een dergelijke aanval en de hinder die deze met zich mee heeft gebracht bijzonder vervelend voor klanten te vinden.

De banken houden deze DDOS-aanvallen nauwlettend in de gaten, beperken tijdelijk waar nodig de toegang tot hun internetsites en nemen passende maatregelen daar waar nodig.

Het Nederlandse betalingsverkeer werkt, de consumenten kunnen geld opnemen en betalen via de pinautomaten.