Update DDoS-aanval

DDoS ddos aanval

ABN AMRO is goed voorbereid om DDoS-aanvallen af te slaan. Daarvoor heeft de bank verschillende veiligheidsmaatregelen genomen. Helaas kan een beperkt aantal klanten hiervan hinder ondervinden. Zo kunnen zij tijdens het betalen via Internet Bankieren of het benaderen van de website te maken krijgen met verschillende foutmeldingen of witte pagina's. Op de website van ABN AMRO staan mogelijke oplossingen voor de verschillende voorkomende problemen.

Net als andere banken en instellingen heeft ABN AMRO recent te maken gehad met DDoS-aanvallen. Op 18 april heeft dit tot een korte verstoring van internet bankieren, mobiel bankieren en iDeal geleid. De verstoring duurde van 14.45 tot 15.15 uur. De aanval duurde tot begin van de avond, maar leidde niet meer tot verstoring van de systemen.

DDoS staat voor Distributed Denial of Service-aanval. Tijdens een DDoS-aanval wordt een internetsite bestookt met dataverkeer, zodat de server overbelast raakt en de website tijdelijk moeilijk bereikbaar wordt.

Een DDoS-aanval is geen hack. De veiligheid van internet bankieren, mobiel bankieren en iDeal is niet in het geding. ABN AMRO betreurt het als klanten van een aanval of de maatregelen daartegen hinder ondervinden. De bank waarschuwt haar klanten extra alert te zijn op phising mails.

ABN AMRO doet aangifte bij een DDoS-aanval.

Relevante links