ABN AMRO voltooit juridische splitsing

Persbericht -

"We hebben een belangrijke mijlpaal bereikt in het separatieproces. Hiermee komt de vorming van twee onafhankelijke banken, ABN AMRO Bank N.V. en The Royal Bank of Scotland N.V., weer een stap dichterbij. Zonder de enorme inzet van medewerkers uit beide organisaties zou dit niet mogelijk zijn geweest." Gerrit Zalm

Op 6 februari 2010 zijn de door de Nederlandse Staat verworven onderdelen juridisch gesplitst van de door RBS verworven onderdelen van ABN AMRO. Het resultaat hiervan is dat er binnen de ABN AMRO Holding N.V. twee aparte banken zijn ontstaan, The Royal Bank of Scotland N.V. ('RBS N.V.') en de nieuwe entiteit genaamd ABN AMRO Bank N.V., elk met een eigen banklicentie van De Nederlandsche Bank . Tot het moment van de juridische separatie van de nieuwe ABN AMRO Bank N.V. uit ABN AMRO Holding N.V. worden beide banken bestuurd door de huidige Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen van ABN AMRO Holding N.V.

Met de juridische separatie wordt de nieuwe ABN AMRO Bank N.V. overgeheveld naar een door de Nederlandse Staat opgerichte holding. Deze overdracht zal naar verwachting plaatsvinden binnen twee maanden na de juridische splitsing en moet worden goedgekeurd door De Nederlandsche Bank. De nieuwe ABN AMRO Bank N.V. wordt op dat moment een zelfstandige bank met een nieuwe Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen onder toezicht van De Nederlandsche Bank en volledig losstaand van de RBS Group.

De juridische splitsing en de wereldwijde naamswijziging in The Royal Bank of Scotland N.V. vormen een belangrijke mijlpaal voor de integratie van de door RBS verworven bedrijfsonderdelen en activa. Op het moment van de juridische separatie zal er een nieuwe Raad van Bestuur en Raad van Commissarissen voor RBS N.V. worden benoemd, die gaat werken onder toezicht van De Nederlandsche Bank.

Bijlage 1
ABN AMRO completes legal demerger of Dutch State acquired businesses and associated legal renaming​ (PDF 58 KB)

Bijlage 2
September 2009 Pro Forma Financial Information​ (PDF 136 KB)