ABN AMRO zet eerste stap in nieuwe manier van betalen

Persbericht -

Succesvolle pilot laat winkeliers en consumenten in de toekomst contactloos betalen met de betaalpas.

ABN AMRO heeft de eerste stap gezet naar een nieuwe manier van betalen voor kleine bedragen tot EUR 25. Het gaat hier om contactloos betalen. Dit betekent dat je zonder pincode of zonder het 'doorhalen' van je pas een betaling kunt doen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van Maestro PayPass, een door MasterCard ontwikkelde betaalinnovatie voor contactloze betalingen. Contactloos betalen kan mogelijk in de toekomst een nieuwe faciliteit worden op de betaalpas van ABN AMRO.

Winkeliers en consumenten hebben behoefte aan betaalproducten die gemak, efficiëntie en veiligheid bevorderen. Deze pilot draagt hier aan bij en bevordert de snelheid van de betaling omdat er voor kleinere bedragen geen pincode ingetoetst hoeft te worden. Daarnaast heeft de pilot tot doel om te toetsen of deze nieuwe manier van betalen voor zowel de consument als winkelier van toegevoegde waarde is. Tevens draagt het bij aan het stimuleren van elektronisch betalen ten koste van contante betalingen. De resultaten van de pilot dienen als input voor de doorontwikkeling van de betaalpas van ABN AMRO. Omdat de Chipknip door de harmonisatie van het betalingsverkeer in Europa op termijn zal verdwijnen, kan contactloos betalen een alternatief zijn.

In potentie kunnen er jaarlijks minimaal 1,9 miljard kleine contante betalingen (< 10,- euro) worden vervangen door pinbetalingen*. Contactloos betalen zou aan deze vervanging een bijdrage kunnen leveren.

Bij deze manier van contactloos betalen is skimmen niet mogelijk omdat de betalingen niet via de magneetstrip lopen. De functionaliteit is qua veiligheid vergelijkbaar met de Chipknip.

Op 29 maart jl. is ABN AMRO met de (pre)pilot gestart en zijn de eerste betalingen gedaan met een geselecteerd aantal ABN AMRO betaalpassen. Na de succesvolle (pre)pilot volgt in het najaar van 2010 een interne pilot onder het personeel van ABN AMRO.

*Bron: Currence

Neem voor meer informatie contact op met:
ABN AMRO Group Press Office
pressrelations@nl.abnamro.com