ABN AMRO Bank verkoopt Zwitserse private banking-activiteiten aan Union Bancaire Privée

Persbericht -

ABN AMRO Bank N.V. kondigt vandaag aan overeenstemming te hebben bereikt met Union Bancaire Privée, UBP SA over de verkoop van haar Zwitserse private banking-activiteiten.

Na een strategische heroriëntatie heeft ABN AMRO besloten om haar private banking-activiteiten te richten op versterking van haar top-3 positie in de eurozone en versnelde groei op de Aziatische markten. Als uitvloeisel hiervan heeft ABN AMRO besloten om haar private banking-activiteiten in Zwitserland te verkopen.

Jeroen Rijpkema, CEO Private Banking International, licht toe: “Private banking vormt een kernactiviteit binnen ABN AMRO. Wij hebben duidelijke keuzes gemaakt hoe wij onze klanten het beste kunnen bedienen, met als doel het realiseren van duurzame groei. Hierbij zijn we tot de conclusie gekomen dat op de snel veranderende en consoliderende Zwitserse private banking-markt de overdracht van onze activiteiten aan een vooraanstaande Zwitserse private bank het meest recht doet aan de belangen van onze klanten en onze medewerkers. In Union
Bancaire Privée hebben wij een sterke en solide organisatie gevonden die een uitstekende dienstverlening aan onze private banking-klanten in Zwitserland kan waarborgen.”

Met 350 ervaren professionals op vier locaties bedient het Zwitserse private banking-bedrijf van ABN AMRO klanten uit circa 100 verschillende landen. Het beheerd vermogen bedroeg in het eerste kwartaal van 2011 ongeveer EUR 11 miljard. De verkoop leidt naar verwachting tot een solide boekwinst.

De geplande verkoop is onder het voorbehoud dat aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan, zoals goedkeuring door de desbetreffende toezichthouders en mededingingsautoriteiten. De transactie zal naar verwachting in het vierde kwartaal van 2011 worden afgerond.

Voor nadere informatie:

ABN AMRO Press Office